Gintaras Lunskis ir Antanas Andziulis |
Prieš kelias savaites, Kazimiero Juraičio vaizdo kanale, aptikau diskusiją pavadinimu „ Kapitalizmas, socializmas ar kažkas lietuviško? Pressjazz studija. 2018 04 16“.
Bežiūrėdamas supratau, jog ramiai pažiūrėti nepavyks, tad surašiau kai kurias pastabas tame video kalbantiems asmenims.
Antra, jeigu norima suprasti kapitalizmą, o tai dabar vyraujanti ekonominė - socialinė (o tuo pačiu ir politinė) sistema, o po to ir socializmą (kuris dialektiškai susijęs su kapitalizmu), na, tiesiog neišvengiamai reikia skaityti Marksą.
Aišku, galima bandyti kapstytis po po tokius politinės ekonomikos mokslininkus kaip Rikardą ar Smitą, tačiau, nenorint sugaišti daug laiko yra rekomenduojama eiti tiesiai prie Markso su Engelsu, nes tai labiau moksliškai pagrįsta ir išsamesnė/teisingesnė teorija.
Vyrai ginčijasi kas yra privatinė nuosavybė. Atsakau, privati nuosavybė yra ta, kurios pagrindu galima gauti pelną, t.y. gamybos priemonės. Žemė, fabrikai, technika bei kiti mechanizmai ar daiktai, kurių pagrindu galima eksploatuoti kito žmogaus darbo jėgą, tai yra privatinė nuosavybė Socializme ją reikia suvisuomeninti ir jos pagalba sukurtus turtus skirti liaudies gerovei.
Asmeninė nuosavybė yra žmogaus asmeninės paskirties daiktai (rūbai, butas, automobilis ir t.t.) bei tai ką pats susikuri arba įsigyji naudodamas savo
darbom jėgą (fizinę ar protine),
tačiau neeksploatuodamos kito. Prano marškiniai yra jo asmeninė nuosavybė, nes, spėju, jis juos įsigyjo
pardavęs savo darbo jėgą. Asmeninės nuosavybės nusavinti negalima, nes tai būtų
vagystė ir žmogaus apiplėšimas.
Dabar apie patį kapitalizmą. Jis atsirado ir
gyvavo ne tik gamyboje. Kapitalizmas be produkto virtimo preke, kurią pardavus galima gausinti savo pelną, neturi jokios prasmės. Nes neneš pelną. Todėl kapitalizmas iš
principo negali gyvuoti tik gamyboje nesuprekinus produkcijos.
Toliau Pranas daro klaidą vertindamas kapitalizmą Lietuvoje ir Vakaruose (arba Skandinavijoje). Nepamirškim, jog
kapitalistinių šalių centrai VISADA gyvens geriau nei periferiją. Na o mes esam
kapitalistinio pasaulio periferija, didesnių jo žaidėjų kolonija bei pigios
darbo jėgos eksportuotoja.
Išnaudojimas ir gyvenimo lygio kritimas
egzistuoja ir Vakaruose, tiesiog ten,
kaip kapitalizmo širdyje, vardan šventos ramybės, paliktas kiek aukštesnis
gyvenimo standartas. Galima kiek brangiau parduoti savo darbo jėgą. Tačiau
tendencija Vakaruose irgi veda link didesnio atotrūkio ir pragyvenimo lygio
kritimo.
Kalbant apie Rusiją, tai Gintaras neteisus
teigdamas, jog Rusija yra išeitis mums. Keliant šį teiginį reiktų pirmiausiai
suprasti apie KOKIĄ Rusiją mes kalbame. Jeigu kalbame apie sovietų Rusija, tai
dar galimas būtų sutikti. Jeigu kalbame apie kapitalistinę ir oligarchinę
Rusiją, kokia ji yra dabar, tai nieko gero iš to nebus. Koks man arba kitam
lietuviui skirtumas, jog vietoje plėšikaujančio Vakariečio čia plėšikaus rusas?
Vyrai susiginčijo dėl fašizmo ir
nacionalsocializmo. Tarp jų yra tam tikrų skirtumų. Nacionalsocializmas nuolat
pabrėždavo rasinę teoriją, vokiečių tautos išskirtinumą. Tuo tarpu Italijos
fašizmas daugiau akcentavosi į naujosios Romos imperijos reankarnacija. Bet
kuriuo atveju, tos dvi srovės, buvo kapitalizmo reakcija į socializmo plitimą.
Ne veltui jos atsirado, nes tiek Vokietija tiek ir Italija, tik per plauką
netapo raudonomis.
Visada nusijuokiu kai Antanas panaudoja „luomų
sąveikos“ terminą. Tipo turi būti įvairovė bei draugystė (aka status ąuo išlaikymas?) tarp vilko ir ėriuko? Antanai, ar nori
būti sąveikoje su žudiku? Su apsivogusiais liberalais ar kitais Lietuvos
naikintojais? Su kapitalistu, kuris moka minimalią algą darbininkui o sau perka
prašmatnią vilą? Kaip gali būti sąveika tarp žmonių kurie turi absoliučiai
skirtingus interesus ir siekius? Klasių kova vyko ir vyks kol egzistuos
netolygus visuomeninio turto pasiskirstymas. Ir marksistų nereikia kaltinti,
jog jie veda klasių kovą. Ne, jie atvirkščiai veda link beklasės visuomenės,
kurioje nebus eksploatatoriaus.
Beje, pats skirstymasis į luomus yra feodalinės visuomenės reiškinys. Tai mes, vietoje to, jog išaugtume kapitalizmo marškinėlius ir eitume toliau turime ristis iki feodalizmo? :)
O dėl lygybės. Niekur neteigiama, kad lygybė turi būti dirbtina. Be abejo, žmonės skirtingi, tad visada bus ir
skirtingas jų statusas visuomenėje. Tiesiog socialistinėje visuomenėje žmonių
vertinimas skirsis totaliai. Ne pagal jų turimus daiktinius turtus, o pagal jų
indėlį į visuomeninio gerbūvio augimą, kultūros ir mokslo pažangą bei t.t.
Marksizmas skelbia lygybę, paskirstant visuomeniniu darbu sukurtus
produktus. Ir laisvę nuo išnaudojimo. Argi tai nėra puikios idėjos?
Gero vakaro, ir tikiuosi, jog kitose diskusijose būsit atsižvelgę į mano kuklias ir draugiškas pastabas :)
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą