Peter L. Berger |
JAV tapo piliečiu (1952 metais) ir atsidėjo studijoms o vėliau ir akademinei karjerai. Bergerio asmenyje tilpo dvi specializacijos - sociologo ir protestantų teologo. Jo tyrinėjimo sritys buvo žinojimo/žinių ir religijos sociologija. Petar Berger mirė visai neseniai, 2017 metais.
Knygą, kurią čia aptarsime, autorius parašė gan senokai, net 1963 metais. Angliškas jos pavadinimas
- Invitation to Sociology: A Humanistic Perspective.
Lietuvių kalba ši knyga pasirodė dar 1995 metais. Ką galima įdomaus rasti šioje knygoje nupasakys šios citatos:
Taigi sociologas
yra žmogus, siekiantis nuosekliai ir apibrėžtai paaiškinti tikrovę – tai
mokslinės disciplinos apibrėžtumas.
---
Sociologui
visuomenė – tai didelis žmonių santykių kompleksas, arba, išreiškiant tai
sociologine terminija, tarpusavio sąveikų [interakcijų] sistema.
---
Taigi sociologinė
problema – ne tik suvokti kodėl kažkas „buksuoja“, vyksta ne pagal socialinio
spektaklio režisierių ir vadovų planus, svarbiausia – kaip funkcionuoja visa sistema,
kokios jos prielaidos ir kas jas vienija. Esminė sociologijos problema yra ne
nusikaltimas, o teisė; ne skyrybos, o santuoka; ne rasinė diskriminacija, o
rasės sąlygota stratifikacija; ne revoliucija, bet valdymo formos.
---
Durkeheimas,
prancūzų sociologijos mokyklos pradininkas, pabrėžė, kad visuomenė yra tikrovė sui generis, t.y. tikrovė, kurios
neįmanoma redukuoti, atliekant analizę, į įvairius psichologinius ar kitokio
pobūdžio veiksnius. Laikantis diurkheimiškos perspektyvos, gyventi visuomenėje
– reiškia paklusti tos visuomenės logikai. Labai dažnai žmonės veikia pagal šią
logiką, patys to nežinodami.
---
Štai Rusijos
komunistų partija kontroliavo visas šalies socialiniogyvenimo sritis. Tokios
kontrolės „akivaizdi“ funkcija buvo užtikrinti pastovų revoliucinės dvasios
vyravimą, o „latentinė“ – susikūrė nauja biurokratų klasė, savo siekiais
pavojingai buržuazinė ir visai nenorinti aukotis bolševikų idealams.
---
Mes patys nuolat
vis naujai ir naujai interpetuojame savo gyvenimą. Kaip teigė Henri Bergsonas,
pati atmintis yra daug kartų pakartotas
interpretacijos aktas. Atmindami praeitį, mes naujai kuriame ją remdamiesi savo
dabartinėmis idėjomis: kas mums svarbu, o kas – ne.
---
Tai reiškia, jog
sveikas protas klysta, manydamas, kad praeitis yra fiksuota, pastovi,
nekintanti, priešingai nuolatiniam dabarties keitimuisi. Atvirkščiai, bent jau
mūsų sąmonėje praeitis yra labai lanksti ir lengvai kinta, vos tik atmintis
naujai interpretuoja ir aiškina kai kuriuos įvykius. Todėl mes gyvename, tiek
gyvenimų, kiek turime skirtingų požiūrių.
---
Mes einame per
gyvenimą naujai sudarinėdami mums šventų dienų sąrašą, iškeldami ir vėl
nuversdami kelrodžius, žyminčius mūsų judėjimą, vis naujai apibrėždiamų tikslų
kryptimi.
Socialinis
mobilumas (perėjimas iš vieno visuomenės sluoksnio į kitą) gyvenimo
reinterpretacijos atžvilgiu sukelia labai panašių padarinių kaip ir geografinis
mobilumas.
----
Atsivertimas,
perėjimas į prasmių sistemą, galinčią padėti žmogui surūšiuoti padrikus savo
biografijos faktus, yra atpalaiduojantis ir teikia didelį pasitenkinimą.
---
Tačiau puikiai
prisitaikiusiam, subrendusiam, „auksinio vidurio“ besilaikančiam, blaiviai
mąstančiam provincialui ar miesčioniui taip pat reikia socialinio konteksto,
kuris patvirtintų ir pagrįstų jo gyvenimo būdą.
---
Prasmių sistemą
keičiantys individai turi keisti ir savo socialinius santykius. Vyras, kuris iš
naujo apibrėžia save vesdamas tam tikrą moterį, turi išsižadėti draugų, kurie
prieštarauja jo naujajai apibrėžčiai.
---
Normalus vaikas –
tas, kuris tiki tuo, kas rašoma mokyklos žurnaluose. Normalus suaugęs žmogus –
tas, kuris gyvena savo apibrėžtų koordinačių ribose. Požiūriai, kuriuos
suaugusieji priima kaip savaime suprantamus, paprastai ir laikomi sveiku protu.
---
Kiekvienoje
normalioje visumenėje jėga yra naudojama apdairiai, „taupiai“, kaip kraštutinė
priemonė, kad kasdien būtų palaikoma socialinė kontrolė. Labai svarbu pabrėžti,
kad beveik visi žmonės gyvena socialinėje aplinkumoje, kurioje jega jų
atžvilgiu gali būti pavartota visai teisėtai ir oficialiai, jei nepaveikios
kitos prievartos priemonės.
---
Pajuoka, pašaipa
ir apkalbos yra reikšmingos socialinės kontrolės priemonės visose pirminėse
grupėse. Daug visuomenių naudoja pašaipą kaip pagrindinį būdą vaikų elgesiui
reguliuoti – vaikas prisitaiko ir paklūsta ne bijodamas bausmės, o bijodamas
būti išjuoktas.
---
Stratifikacijos
sąvoka suponuoja, kad kiekvieną visuomenę sudaro lygmenys, tarpusavyje susiję
vieni su kitais, superordinacijos ir subordinacijos ryšiais, kurių išraiška
gali būti galia, privilegijos ar prestižas. Paprasčiau sakant, stratifikacija
reiškia, kad kiekvieną visuomenę galima apibrėžti kaip rangų sistemą.
---
Visuomenė, kaip
objektyvus ir išorinis reiškinys, aiškiausiai stoja prieš mus kaip prievartos
forma. Jos institucijos modeliuoja mūsų veiksmus ir net formuoja mūsų lūkesčius.
Institucijos atlygina mums, jei išliekame apibrėžtos veiklos ribose. Jeigu jas
peržengiame, visuomenė turi daugybę įvairių kontrolės bei prievartos priemonių.
Bet kuriuo momentu visuomenės sankcijos pajėgios mus izoliuoti nuo draugų,
pasmerkti pajuokai, atimti pragyvenimo šaltinį, laisvę ir – blogiausiu atveju –
gyvybę. Visuomenės įstatymai ir moralė gali atrasti įmantriausių pateisinimų
kiekvienai iš šių sankcijų, kurioms pritars dauguma mūsų bendrapiliečių, jei
jomis baudžiama už nukrypimus nuo normų. Be to, mes esame lokalizuoti
visuomenėje ne tik erdvės, bet ir laiko atžvilgiu. Mūsų visuomenė yra istorinis
esinys, savo gyvavimo trukme pralenkiantis kiekvieno žmogaus gyvenimą.
Visuomenė gyvavo iki mūsų ir pergyvens mus. Ji buvo čia iki mums gimstant ir
liks čia po mūsų mirties. Mūsų gyvenimai tėra tik epizodai jos didingame žygyje
per laiką. Taigi – visuomenė yra mūsų įkalinimo istorijoje sienos.
Tai kodėl gi tada
mes nesikankiname taip smarkiai visuomenės gniaužtuose? Sociologinis atsakymas
į šį klausimą jau buvo paminėtas – todėl, kad dažniausiai mes patys trokštame
to, ko visuomenė tikisi iš mūsų. Mes norime
paklusti taisyklėms. Mes norime vaidinti
vaidmenis, kuriuos visuomenė paskyrė.
---
Apibendrindami
vaidmenų teorijos reikšmę, galime pasakyti, kad sociologijos požiūriu,
identitetas yra socialiai įgyjamas, socialiai palaikomas ir socialiai
transformuojamas.
Kitaip tariant, identitetas nėra kažkas „duota“, bet jis įgyjamas socialinio pripažinimo veiksmais.
Kitaip tariant, identitetas nėra kažkas „duota“, bet jis įgyjamas socialinio pripažinimo veiksmais.
Mes gyvename
pripažinimų ir nepripažinimų
brūzgynuose. Mes dirbame geriau, jei mus paremia viršininkai. Mums sunku būti
mikliais, jei pažįstami mus laiko nerangiais. Mes tampame sąmojingi, kai žmonės
tikisi linksmumo iš mūsų, mes tampame įdomiomis asmenybėmis, kai žinome, kad
tokia mūsų reputacija. Intelektas, humoras, fiziniai įgūdžiai, religingumas ir
net seksualinė potencija vienodai gyvai reaguoja į kitų lūkesčius. Dabar galime
lengviau suvokti jau minėtą dalyką – žmonės renkasi draugus taip, kad šie
sustiprintų savojo „aš“ suvokimą.
---
Protestantiškojo
fundamentalizmo asmeninis moralės principų pobūdis sutelkia dėmesį į tas
elgesio sferas, kurios nesusijusios su socialine sistema, ir atitraukia dėmesį
nuo tų, kurių etinė priežiūra sukeltų pavojų sklandžiam sistemos vyksmui.
Kitaip tariant, protestantiškojo fundamentalizmo ideologinė funkcija – paremti
Amerikos pietinių valstijų socialinę sistemą.
---
Visuomenė mums
jau pateikia tą pamatinę simbolių visumą, kurios dėka suvokiame pasaulį,
įvardijame savo patyrimą ir interpretuojame savo pačių egzistenciją.
---
Tokią galimybę
sugriauti visuomenės priimtą „savaime suprantamą pasaulį“ rutulioja Weberio
charizmos teorija. Šis terminas, atėjęs iš Naujojo Testamento (kur, žinoma, jis
vartojamas visai kita prasme), žymi visuomeninį autoritetą, grindžiama ne
tradicija ar teisėtumu, bet veikiau individualaus lyderio nepaprasta įtaka.
Religinis pranašas, kuris meta iššūkį nustatytai tvarkai remdamasis absoliučia
valdžia, suteikta jam dievišku palaiminimu, yra charizmatinio vadovo
prototipas. Čia galima prisiminti tokias istorines figūras kaip Budą, Jėzų ar
Mahometą. Tačiau charizma gali atsirasti ir pasaulietiniame gyvenime, ypač
politiniame. O čia galime prisiminti tokius veikėjus kaip Cezarį ar napoleoną.
Jezaus kartojami tvirtinimai „Jūs girdėjote sakant, kad..., bet aš sakau
jums...“ – štai pavyzdys, kaip charizmatinis autoritetas veikia eidamas prieš
nustatytą tvarką. Šiame „bet“ glūdi reikalavimas pakeisti tai, kad seniau buvo
privaloma. Taigi charizma meta tikrai ugningą iššūkį senosioms definicijoms,
pakeičia senąsias prasmes naujomis ir visiškai naujai apibrėžia žmogiškosios
egzistencijos prielaidas.
---
Visai teisinga
teigti, kad visuomenė yra objektyvus faktas, verčiantis paklusti ir net
kuriantis mus. Tačiau yra taip pat teisinga teigti, kad mūsų prasmingi poelgiai
paremia visuomenės statinį ir kartais prireikus padeda pakeisti jį. Tiesą
sakant, abu teiginiai drauge atskleidžia socialinės egzistencijos paradoksą:
visuomenė apibrėžia mus, bet savo ruožtu ji yra apibrėžta mūsų.
Visuomenei, kad ji apskritai galėtų egzistuoti, būtina, kad ją pripažintų daugelis panašių į mus. Kitaip tariant, ne tik mes patys, bet ir visuomenė egzistuoja apibrėžtumo dėka.
Visuomenei, kad ji apskritai galėtų egzistuoti, būtina, kad ją pripažintų daugelis panašių į mus. Kitaip tariant, ne tik mes patys, bet ir visuomenė egzistuoja apibrėžtumo dėka.
---
Socialinių normų
nepripažinimas ir priešingų apibrėžčių suteikimas visada skelbia revoliucijos
galimybę.
---
Tie visi
vaidmenys, kurių ribojami mes egzistuojame visuomenėje, dabar atrodo tarsi
didžiulis „apgaulingo tikėjimo“ aparatas. Kiekviename vaidmenyje glūdi
„apgaulingo tikėjimo“ galimybė. Kiekvienas žmogus sakantis „aš neturiu
pasirinkimo“, turėdamas omenyje socialinio vaidmens jam keliamus reikalavimus,
yra šio „apgaulingo tikėjimo“ auka.
---
Sociologija
parodo žmogaus – tokio, kokį jį padarė visuomenė, ir žmogaus, neryžtingai,
atsargiai, o kartais aistringai bandančio būti kuo nors kitu, pagal savo norą,
- paveikslą. Sociologija atskleidžia visišką visų socialiai suteikiamų
identitetų santykinumą. Sociologinės perspektyvos, kaip mes ją suprantame, esmė
yra nesuderinama su požiūriais, visiškai sutapatinančiais žmones su jiems
socialiai suteiktais identiškumais. Kitaip sakant, sociologas turėtų gerai
suvokti, kaip režisūros mechanizmai veikia kiekvieno veiksmo metu. Jis turėtų
permanyti tą akrobatiką – aktoriai įlenda į savo kostiumus ne tik konkrečiam
vaidinimui, ir dėl to jam turėtų būti labai sunku suteikti šiam maskaradui
ontologinį statusą.
---
Santykis su
visuomene yra lemiama žmogaus egzistencijos dimensija, todėl sociologija
nuolatos sugrįžta prie esminio klausimo: ką reiškia būti žmogumi ir ką reiškia
būti žmogumi tam tikroje situacijoje.
----
Gero skaitymo. Pasistengsiu ateityje ir daugiau tokių aprašymų pateikti.
Marius Jonaitis
Kūlgrinda
Marius Jonaitis
Kūlgrinda
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą