Įkeliu savo prieš kelis metus darytą Vengrijos, o konkrečiau - Orbano ir jo vadovaujamo judėjimo analizę. Šiek tiek pataisiau kai kurias išvadas. Realiai jau reiktų naujos analizės, bet kadangi mane ši tema labai nedomina, tai palieku minėtiną darbą kitiems:). Gero skaitymo. Marius.
Viktoras Orbanas |
Viktoras Orbanas ir partija Fidesz
Norint suprasti 20 amžiaus pabaigos ir 21-ojo pradžios
Vengrijos politiką būtina žinoti Viktoro Orbano fenomeną. Tai žmogus, kuris
pradėjo savo politinę karjerą kaip Vakarų pasaulio atstovas Vengrijoje, o dabar
tapęs konfrontacijos ir savarankiško kelio paieškos simboliu.
Viktoras Orbanas gimė 1963 metais nedideliame, bet sparčiai
augančiame Székesfehérvár miestelyje, kuris yra labai monoetniškas (net 95,7%
vietinių gyventojų yra etniniai vengrai). Po vidurinės mokyklos atliko dviejų
metų trukmės karinę tarnybą (1981-1983 metai), o po jos apsigynė teisės
bakalaurą (1987 metais) ir dvejus metus dirbo kaip sociologas prie valdymo
mokymo instituto Žemės ūkio ir maisto ministerijos. Maždaug tuo metu prasidėjo
jo aktyvus politinis gyvenimas.
1988 metais jis buvo vienas iš kūrėjų politinės
organizacijos – Fidesz (jaunųjų demokratų sąjunga). Pradžioje tai buvo jaunų
studentų organizacija, turinti amžiaus limitą iki 35 metų, kuris buvo
panaikintas tik 1993 metais. Fidesz, pačioje savo veiklos pradžioje, save pozicionavo
kaip Libertarus ir antikomunistus, kuriuos persekioja komunistų partija.
1989 metų birželio 19 dieną Viktoras Orbanas pasakė svarbią
ir įžymiąją savo kalbą, kuri jį padarė šalyje žinomu asmeniu. Tą dieną vyko
Imre Nadžio ir kitų 1956 metų sukilimo aukų perlaidojimo minėjimas.
Orbanas savo kalboje viešai pareikalavo demokratinių rinkimų
ir sovietinės kariuomenės išvedimo iš šalies. Iškart po to jis tapo visos
opozicijos grupės dalimi. Taip pat gavo Sorošo fondo stipendiją studijoms
Oksfordo universitete, kur jam politikos mokslus dėstė Zbigniew Pełczyński, kuris globojo studentus
iš post-komunistinių šalių (buvęs Lenkijos premjeras Radoslav Sikorski
buvo vienas iš daugelio jo studentų). Studijavo tik keturius mėnesius, nes 1990
metų sausyje grįžo į Vengriją, jog laimėtų mandatą pirmuose, demokratiškuose
rinkimuose. Fidesz surinko 8,95% ir gavo 21 vietą (iš 386) parlamente bei tapo
opozicijos dalimi.
Po trijų metų, 1992 metais, Viktoras Orbanas tapo partijos
Fidesz pirmininku, tais pačiais metais įstojo į Liberalų internacionalą ir ten
jį išrinko vicepirmininku. Jo valdymo laikotarpiu partija patyrė transformaciją
iš kiek radikaliai liberalių studentų į centro dešinės partiją. Savaime
suprantama, kai kurie partijos lyderiai, labiau liberalių pažiūrų, natūraliai
atkrito, kai po ne tokių sėkmingų, kokių tikėjosi, parlamento rinkimų Fidesz
deklaravo save kaip konservatyvią, o ne liberalią partiją.
1994 metų parlamento rinkimuose Fidesz išlaikė praktiškai
tokias pačias pozicijas (20 mandatų), nors surinko tik 7,02 procento, bet
atsigriebė 1998 metų rinkimuose, iškovoję 148 mandatus (28,18 procento) bei
sudarę koaliciją su kitomis dešiniosiomis partijomis. Viktoras Orbanas pirmą
kartą tapo premjeru, turėdamas vos 35 metus.
1998 metų gegužės 10 diena. Viktoras Orbanas pirmą kartą
tampa premjeru.
|
1998 – 2002 metais Fidesz, vedama jų lyderio Viktoro Orbano,
formavo vyriausybę. Nors visas jų valdymo laikotarpis buvo paženklintas
konfliktais su opozicija, kuri partiją ir koaliciją kaltino korupcija,
neteisėtu įtakos darymu žiniasklaidai ir arogancija, jų valdymo laikotarpis
buvo vertinamas gan neblogai. Stabilizuota ekonomika, sumažėjo infliacija ir
bedarbystė, 1999 metais įstota į NATO bei vyko pasiruošimas šalies narystei Europos
sąjungoje.
Likimo ironija, nors 2002 metų rinkimuose surinko 41
procentą balsų ir gavo 164 mandatus (16 daugiau nei anksčiau), Fidesz
nebepavyko suformuoti koalicijos ir teko trauktis į opoziciją. Opozicijoje teko
likti ir po 2006 metų rinkimų, nors surinkta 42 procentai ir 141 mandatas
parlamente iki pat pergalingųjų 2010 metų rinkimų, kada partija gavo 52.7
procento ir 227 mandatus iš 386 bei teisę ne tik formuoti vyriausybę, bet ir
turėti konstitucinę daugumą.
Istorinė pergalė 2010 metais. Fidesz įgijo konstitucinę
daugumą.
|
2000-2010 metų laikotarpyje partija Fidesz save dar labiau
pakreipė dešinėn. 2000 metais išstojo iš Liberalų internacionalo ir įstojo į
labiau krikščioniškosios demokratijos partijų aljansą „European people‘s party“
(EPP) bei, vėl, V. Orbanas tapo vienu iš vicepirmininkų.
Šalies valdymas 2010 – 2014 metais
Kadangi Fidesz po sėkmingų 2010 metų rinkimų gavo
konstitucinę daugumą, jie turėjo neįtikėtiną progą ir laisvas rankas
įgyvendinti savąją politiką. Šalis buvo prislėgta ekonominės krizės, prieš tai
šalį buvo supurtęs valdančiųjų korupcijos ir apsimelavimo skandalas, taip pat
augo „Jobbik“ partija, kuri išvis norėjo vykdyti absoliučiai kitokią politiką
ir susilaukė nemažo palaikymo bei neblogo pasirodymo 2010 metų rinkimuose
(16,67% ir 47 mandatai). Fidezs ir Orbanas turėjo imtis nestandartinių veiksmų
ir atitinkamos retorikos. Per ketverius metus priėmė beveik 860 įstatymų ir jų
pataisų bei naują konstituciją.
Svarbiausi įstatymai ir pataisos bei pasiekimai:
• V.Orbanas nacionalizavo privačius pensijų fondus (kurių
vertė apie 14 milijardų JAV dolerių) ir įvedė specialius mokesčius
bankininkystei, energetikai, mažmeninei prekybai ir telekomunikacijoms,
sumažindamas komunalinių paslaugų įmonių, kurių dažna priklauso užsieniečiams,
sąskaitas.
• Grąžinta TVF paskola.
• Apribotos konstitucinio teismo galios. Negali turėti
jokios įtakos įstatymams, susijusiems su šalies biudžetu.
• Teisėjų pensijinis amžius sumažintas nuo 70 iki 62, taip
keičiant senus kadrus ir įsileidžiant daugiau jaunimo.
• Žiniasklaidos kontrolė. Privalo atskleisti savo šaltinius.
Baudos už vengrų tautos šmeižimą. Politinės reklamos draudimas komercinėje
žiniasklaidoje.
• Antikorupciniai įstatymai. Vengrijoje tebegaliojant
senąjai Konstitucijai, valstybinių įmonių vadovai gaudavo didelius
atlyginimus, o kai pasitraukdavo iš darbo ar būdavo atleidžiami, – tokio dydžio
kompensacijas, kiek keli vengrai, dirbdami už vidutinę algą, uždirbdavo per
visą savo gyvenimą. „Fideš“ išleido
įstatymą, reikalaujantį grąžinti šiuos pinigus valstybei, taip įgydami dar didesnį
vengrų pasitikėjimą
• 2013 metais energijos skirstymo įmonėms duotas nurodymas
sumažinti kainas 20 procentų. Siekiama nacionalizuoti strateginius valstybei
objektus.
• Sumažinta infliacija iki 1-1,5 procentų.
• Vengrijos piliečių asmens duomenų banko kontrolė perėjo
prezidento institucijai.
• Susigrąžino Vengrijos centrinio banko kontrolę.
• Apribotas nevyriausybinių organizacijų rėmimas iš užsienio
subjektų.
• Konstitucijoje buvo įtvirtinta šeimos samprata,
katalikiškos pasaulėžiūros koncepcija ir jos vaidmuo šalyje, pakeistas šalies
pavadinimas iš Vengrijos Respublikos į Vengriją. Stipendijos bus skiriamos tik
iškart po studijų neemigruosiantiems studentams. Konstitucijos pataisos
suteikia teisę savivaldybėms bausti elgetas. Pagal Konstituciją dėl religinių
bendruomenių pripažinimo spręs valdžia.
Viktoro Orbano ir Fidesz reformos sukėlė daug triukšmo
opozicijos ir įvairių užsienio valstybių tarpe, bet tai padėjo Vengriją išvesti
iš krizės, stabilizuoti jos finansus ir sumažinti nedarbą. 2014 metais Fidesz
vėl laimėjo konstitucinę daugumą, o Viktoras Orbanas ir toliau gali formuoti
vyriausybę.
Santykiai su kitomis
šalimis bei viršnacionalinėmis institucijomis
Pirmieji vieši konfliktai žiniasklaidos buvo išviešinti
vykstant debatams dėl naujosios Vengrijos konstitucijos. Įvairios lobistinės
grupės buvo nepatenkintos, jog priimami tokie sprendimai, kurie jiems atrodo
„atgyvenę“, nors tas reformas palaikė didžioji dalis vengrų.
Vengrai palaiko naująją konstituciją. 2012 metai.
|
Bet didžiausia konflikto esmė, vis tik, tapo Vengrijos
bandymai atgauti teisinį ir ekonominį savarankiškumą. „Vengrija nebus Vakarų
interesams paklūstanti pavaldinė“, – ši Viktoro Orbano citata atskleidė naują
valstybinę kryptį. Dėl centrinio banko veikimo tvarkos, teisėjų ir prokurorų
pensinio amžiaus pakeitimo bei dėl žiniasklaidos įstatymo, Europos Komisija
buvo pradėjusi tyrimą, nes buvo daroma prielaida, kad šie „Fidesz“ priimti
sprendimai galbūt pažeidžia demokratinius ir teisinius principus. Nors
įsiplieskęs konfliktas ir buvo išspręstas, V.Orbanas Europos Sąjungą ne kartą
apkaltino dvejopų standartų taikymu, nes, jo nuomone, naujoji Vengrijos
konstitucija ES buvo nepriimtina iš principo dėl jos vertybinio turinio:
paramos tradicinei šeimai, gyvybės apsaugos nuo pat jos prasidėjimo,
krikščioniškų tradicijų paminėjimo.
Kilo daug problemų ir su Pasaulinio banko institucija dėl
Vengrijos mėginimo perimti šalies centrinį banką į valstybės rankas. Šis bei
kiti konfliktai su tarptautinėmis finansinėmis institucijomis numušė Vengrijos
skolinimosi reitingą iki B.
Natūralu, jog vykstant intensyviam politiniam bei
ekonominiam spaudimui iš Vakarų, Vengrija pradėjo ieškoti paspirties kitose
šalyse. Viena iš jų yra Rusija.
Kadangi Vengrija jaučia energetinių išteklių trūkumą, tai
siekia jais apsirūpinti per įvairius projektus. Vienas iš jų buvo Nabucco Dujotiekis, kuriuo planuojama transportuoti dujas iš Kaspijos regiono į Europos
šalis, aplenkiant Rusiją per Azerbaidžaną, Gruziją, Turkiją, Bulgariją,
Vengriją, Rumuniją ir Austriją, bet šis projektas, dėl finansų, koordinuotumo
stygiaus ir nepakankamo kiekio angliavandenilių nuolat strigo. Kitas projektas,
jau koordinuojamas „Gazprom“ ir atitinkantis Rusijos interesus – „Pietųsrautas“ – taip pat pradėjo strigti neapsisprendžiant dėl vamzdyno krypties.
Todėl vienintelis šiai dienai realus energetinis Vengrijos projektas yra
statoma Paksto AE, kuriai Rusija paskolino 10 milijardų eurų, o šis objektas
turėtų patenkinti 40% Vengrijos elektros poreikių.
Šiek tiek išsiskyrė Vengrijos bei didesnės dalies Europos
sąjungos požiūris į įvykius Ukrainoje bei Rusijai taikomas sankcijas. Viktoras
Orbanas ne kartą minėjo, jog tai finansiškai nenaudinga Vengrijai ir pačiai
Europos sąjungai bei pasisakė, jog
„Europos Sąjungos (ES) įvestas sankcijas Rusijai galima palyginti su
šūviu į savo paties koją.“ Tuo pat metu yra intensyviai remiamos Užkarpatėje
gyvenančios vengrų mažumos.
Vengrai, kurie gyvena aplink Vengriją esančiose tautose,
sudaro puikią politinio spaudimo priemonę, bet tuo pačiu ir potencialų
konfliktų židinį. Ukrainoje, Slovakijoje, Serbijoje, Rumunijoje, Slovėnijoje,
Kroatijoje ir Austrijoje gyvena virš 3 milijonų save vengrais laikančių asmenų.
Vengrijos Konstitucijos 6-asis straipsnis teigia, kad
„Vengrijos Respublika jaučia atsakomybę už vengrus, kurie gyvena už šalies
ribų, todėl sieks stiprinti ir skatinti jų ryšius su Vengrija“.
Pagal 2001 metais priimtą (pakeitimai priimti 2003-aisiais)
Vengrų statuso įstatymą, per 2,5 mln. užsienyje gyvenančių vengrų gali gauti
Vengro sertifikatą, suteikiantį su kalba, kultūra bei išsilavinimu susijusių
privilegijų, o 2010 priimtos Pilietybės įstatymo pataisos supaprastina galimybę
vengrų kilmės asmenims gauti Vengrijos pilietybę.
Dėl Vengrijos palaikymo kitose šalyse gyvenančių savo
tautiečių bei „Vengro kortos“ dalinimo yra kilę ir problemų bei diplomatinių
konfliktų. Vienas neseniausių buvo Rumunijoje, kai oficialūs Vengrijos valdžios
asmenys parėmė Seklerlande (Rytų Transilvanijoje) gyvenančių vengrų siekį gauti
autonomijos teises. Rumunijos valdžia tai priėmė kaip kėsinimąsi į jų
teritorinį vientisumą ir pagrasino išsiųsti iš Rumunijos Vengrijos ambasadorių.
Išvados
Vengrijos, Viktoro Orbano ir jo vadovaujamos partijos Fidesz
vykdoma politika yra klasikinė valstybinius ir tautinius interesus bandanti
ginti linija. Elementari kova už suverenitetą politikoje, ekonomikoje bei
teisėje. Viktoras Orbanas yra labai aukšto lygio politinis žaidėjas, kuris
sugeba pajausti laikmečio dvasią ir transformuoti savo politinę kryptį. Būdamas
14-15 metų jis buvo net komunistinio jaunimo nariu, o 26 metų jau rėžė kalbą,
jog šaliai reikia liberalių reformų. Dar po 10 metų jis jau buvo
konservatyvesnių pažiūrų, na o dabar tautininkas – antiglobalistas. Yra logiška teorija, jog jis neturi jokios konkrečios ideologijos, tad pasirenka tą kuri tuo momentu jam padės įgyti ar išlaikyti valdžią.
Reikia suprasti kokiame pasaulyje gyvename. Tai nėra
rožinis, mielų ir pūkuotų žmogeliukų namukas, anaiptol, tai yra žiaurios kovos
vieta dėl ribotų išteklių bei darbo jėgos. Jei tu nevaldysi tau priklausančios
teritorijos tai ją valdys kas nors kitas. Kalbos, jog ES skirsto paramą vien
tam, jog padėtų įveikti „atsilikusių“ šalių skurdą o JAV įvesti visam pasaulyje
taiką ir demokratiją yra mitas. Visi kovoja už savo interesus. Tiek didžiosios
valstybės tiek ir juose esantys įvairius politinius ir ekonominius interesus
turintys subjektai.
Parengė - Marius Jonaitis 2015 metai, redaguota - 2016 12 07
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą