Pratęsiu, ir šiuo straipsniu baigiu, tekstų ciklą apie referendumus Lietuvoje. Paskutinis nagrinėtas atvejis - vadinamasis „Žemės referendumas“. Na o gale pateiktos viso darbo išvados.
Pirma dalis
Antra dalis
Trečia dalis.
Pirma dalis
Antra dalis
Trečia dalis.
Privalomojo referendumo dėl Lietuvos Respublikos
Konstitucijos 9, 47 ir 147 straipsnių pakeitimo (2014 m) tyrimas
2013 metų rugpjūčio 29 dieną prasidėjo parašų rinkimo kampanija dėl
Lietuvos Respublikos Konstitucijos 9, 47 ir 147 straipsnių pakeitimo.
Iniciatyvinę grupę sudarė 26 žmonės, susibūrę į grupę pavadinimu „Tautos
valia“. Parašų rinkimo metas, per kurį buvo surinkta virš 320 000 parašų, vyko
tris mėnesius – iki 2013 metų lapkričio 29 dienos.
Pristačius parašus vyko jų tikrinimas, skaičiavimas bei gan nuožmi
politinė kova, kuri labai detaliai yra aprašyta Rimanto Slibinsko tekste
„R.Slibinskas. VRK cinizmas peržengė ribas. Įspūdžiai iš VRK būstinės“ (Slibinskas,
2013). Jame Slibinskas teigė, jog VRK dirbo nesivadovaudama nešališkumo ir
objektyvumo principu bei išbraukė užsienyje gyvenusių Lietuvos piliečių
parašus, kadangi jų pateikti gyvenamieji adresai neatitiko lietuviško šablono.
O taip pat išbraukė neįgaliųjų žmonių, kurie patys nepajėgūs pasirašyti, tačiau
išreiškė norą palaikyti referendumo iniciatyvą deleguodami pasirašymą (jų
vardu) kitiems asmenims.
Slibinskas reziumuoja, kad „Esant
tokiai situacijai galima priimti bet kokį sprendimą. Dabar pateiktas skaičius
292 200 neatitinka jokių realių rezultatų, tai Z. Vaigausko išgalvotas
skaičius. Tokių ciniškų manipuliacijų nesu matęs, ypač nesitikėjau pamatyti
Lietuvos Vyriausiojoje rinkiminėje komisijoje. Šiais veiksmais VRK nariai
pažeidė piliečių Konstitucinę teisę išreikšti savo valią. Esu įsitikinęs, kad
tokia VRK veikla pažeidžia šių žmonių duotą priesaiką Lietuvos Respublikai.“
(Slibinskas, 2013).
2014 metų gruodžio 14 dieną Vyriausioji rinkimų komisija (VRK)
paskelbė, jog 12 000 parašų yra išbraukti kaip „pasirašyti ta pačia ranka “, o dar
apie 12.000 parašų surinkta su trūkumais – nėra įrašyti asmens duomenys,
pateikta netiksli gyvenamoji vieta, pasirašė nepilnamečiai, neįrašyta
pasirašymo data, pasirašyta už neįgaliuosius ir taip toliau. Todėl įskaičiuoti
buvo 292 000 parašai. Likusiems patikslinti (apie 8000 parašams) buvo duotas 15
dienų terminas (nuo 2014 metų sausio 6 dienos iki 2014 metų sausio 21 dienos). „Suteikiant naują laiką trūkumams pašalinti
nebus galima rinkti naujų parašų – reikės tik ištaisyti trūkumus. Jeigu juos
visus pavyks laiku pašalinti, turėsite pakankamai parašų referendumui surengti.
Jeigu nepavyks – tuomet tikriausiai parašų pritrūks“ (Aukštuolytė R.,
Gudavičius S.), tuo metu teigė Jonas
Udris, VRK narys.
Kol vyko procedūros VRK, nerimo kova viešojoje erdvėje dėl referendumo
vertinimo. Tiesa, labiau buvo pažymimas žemės klausimas, nors referendumas kėlė
net keturias temas.
„Pažiūrėkime į Rytų Europos žemės rinkos situaciją. Stojant į ES nebuvo
įmanoma tiksliai numatyti visų rinkos tendencijų. Šiandien matome, kad žemės
ūkio paskirties žemės kaina Rytų Europoje skiriasi nuo ES senbuvių ne
procentais, o kartais. Dešimtys tūkstančių Lietuvos ūkių praras bet kokias
konkuravimo galimybes, jei nuo gegužės visi apribojimai užsieniečiams išnyks.
Aš kalbu ne apie stambius žemvaldžius, o kooperatyvuose dirbančius smulkius ir
vidutinius ūkininkus. Mūsų ūkininkui žemė – tai gamybos priemonė, tuo tarpu
užsienio korporacijoms tai tik nekilnojamas turtas“, – 2013 metų gruodžio 5
dieną kalbėjo Andrejus Stančikas (tuometinis Lietuvos žemės ūkio rūmų
pirmininkas. Dabar Seimo narys, Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga).
Stančikui oponavo liberalas Eugenijus Gentvilas (2014 metų sausio 14
dieną): „Žemę užsieniečiai jau ir
šiandien įsigyja per tarpininkus Lietuvoje. Draudimo parduoti žemę
užsieniečiams išlaikymas yra naudingas tik stambiųjų Lietuvos žemvaldžių ir
finansų grupuočių interesams. Šiandien žinomas ne vienas atvejis, kai apeidami
įstatymų draudimus žemę supirkinėja ne ES ir NATO šalių piliečiai. Kas šiandien
perka žemę ar jau įsigijo žemės ūkio bendrovių akcijų – patikimų duomenų
nėra, to praktiškai neįmanoma patikrinti.“ (Gintvilas, 2014).
Po parašų rinkėjų sėkmingo parašų taisymo (buvo patikslinti beveik visi
parašai) dar beveik visą vasario mėnesį vyko tempimas bei diskusijos VRK. Toks
darbo tempas erzino Referendumo iniciatyvinės grupės atstovus. Pavyzdžiui, P.
Šliužas teigė: „Gėda! Mes, be abejo,
imsimės visų įmanomų priemonių, kad būtų įvertintas toks VRK narių
neveiklumas“. (Gudavičius, Aukštuolytė).
Lygiagrečiai prasidėjo diskusijos ar pats referendumas neprieštarauja
Konstitucijai. Kaip pasakė Jonas Udrys, VRK kaskart privalo įvertinti, ar „tikrai referendumui teikiama iniciatyva dėl
Konstitucijos pataisos atitinka pačią Konstituciją“ (Gudavičius ir
Aukštuolytė). Jam antrino Zenonas Vaigauskas: „Ar tuo pačiu kažkuria prasme referendumo iniciatoriai nekelia
netiesiogiai klausimo dėl Lietuvos narystės ES ir jeigu tas klausimas bus
pateiktas referendumui ir jame priimtas, tai gali tapti pagrindu paskelbti, kad
Lietuva jau nebėra ES narė?“ (Gudavičius ir Aukštuolytė). Tačiau jų kolega Julius Jasaitis
pareiškė abejojantis, ar komisija turi teisę nepaisyti savo ankstesnio
sprendimo: „Kai priimtas sprendimas
įregistruoti referendumo iniciatyvinę grupę ir leisti rinkti parašus dėl tam
tikros Konstitucijos pataisos priėmimo, netgi jeigu per tą laiką, kai tie
parašai yra renkami, pasikeičia politinė ar teisinė aplinka, nebegalime grįžti
prie to sprendimo ir juo staiga suabejoti. Šiuo atveju VRK, matyt, gali tik
konstatuoti, ar yra pakankamai surinkta parašų referendumui surengti, ar jų
nėra. O galutinai dėl to, ar referendumą skelbti, ar suabejoti jo skelbimo
galimybe, turėtų spręsti Seimas arba teismas“(Gudavičius ir Aukštuolytė).
Po šio svarstymo komisijos balsavimas baigėsi rezultatu 4-4 bei nebuvo priimta
sprendimo.
Nors VRK nepriėmė konkretaus sprendimo, o jį paliko Seimui, buvo
pripažinta, kad 300 000 parašų buvo surinkta sėkmingai. Sprendimą turėjo
priimti Seimas, kuris į pavasarinę sesiją turėjo rinktis 2014 metų kovo mėnesį.
Tačiau jau iš anksto buvo duota suprasti, jog vyks referendumo proceso
stabdymas. „Jeigu paaiškės, kad parašų
pakanka, pirmiausia Seime turime priimti kreipimąsi į Konstitucinį Teismą, kad
šis išaiškintų, ar siūloma referendumo formuluotė atitinka Konstituciją. Tik
sulaukę Konstitucinio Teismo išvados Seime turėtume svarstyti, ar referendumas
galėtų būti skelbiamas“, – Verslo žinioms sakė Eligijus Masiulis,
opozicinio Liberalų sąjūdžio lyderis (Gudavičius, 2014). Tuo būdu buvo
siekiama, jog referendumas neįvyktų su 2014 metų gegužės 11 (prezidento) ir gegužės
25 dienos (Europos parlamento) rinkimais. Referendumas turėtų įvykti po Seimo
palaiminimo jam praėjus dviejų mėnesių pasiruošimo laikotarpiui. Tad jeigu
sprendimas priimamas iki kovo 25 dienos – spėjama referendumą sujungti su
rinkimais. Tuo pačiu ir sutaupyti apie 10 milijonų litų.
Tačiau Seime, tiek pozicija, tiek ir opozicija, nebuvo linkusi leisti
referendumui įvykti su rinkimais į Europos parlamentą. Nors išvakarėse, 2014
metų kovo 24 dieną, į kitos dienos Seimo sesijos darbotvarkę buvo įtrauktas
klausimas dėl referendumo datos, tačiau, jau kitą dieną, paaiškėjo, jog jis iš
ten dingo. Bandymas (kovo 25 dieną) jį vėl įtraukti į darbotvarkę žlugo
balsavimu: 41 Seimo nariui balsavus „už“, 29 – „prieš“ ir 48 susilaikius (Gudavičius
ir Aukštuolytė, 2014). Tai reiškė, jog, geriausiu atveju, turėjo įvykti vasarą.
Tik 2014 metų balandį paaiškėjo, jog referendumas, vis tik, bus leistas
ir turės įvykti tų metų birželio 29 dieną. Referendumo šalininkai, o ir įvairūs
politikos ekspertai, teigė, jog tokia data pasirinkta, jog nebūtų įmanoma
pasiekti reikiamo aktyvumo, jog referendumas būtų laikomas įvykusiu.
Sociologai ir politologai abejoja, ar tiek piliečių ateis į
referendumą. „Jeigu jau antrajame
prezidento rinkimų ture dalyvavo mažiau kaip pusė rinkėjų, tai referendume
vargu ar susirinks daugiau“, – kalbėjo Vladas Gaidys, viešosios nuomonės
tyrimo bendrovės „Vilmorus“ vadovas. „Atostogų
metas, prieštaringai vertinamas referendumo klausimas, privalomasis jo pobūdis,
abejonės dėl siūlomos nuostatos teisėtumo, beveik nematoma agitacijos
kampanija, apskritai menkas visuomenės politinis aktyvumas prisidės prie to,
kad“, – vardijo priežastis, kodėl referendumas tikriausiai neįvyks dėl
prasto rinkėjų aktyvumo, politologas Vytautas Dumbliauskas (Gudavičius ir
Aukštuolytė, 2014).
Ekspertų prognozės buvo tikslios. 2014 metų birželio 29 dienos
referendume buvo labai mažas žmonių aktyvumas. Nors dauguma atėjusių palaikė
referendumo iškeltus klausimus (72,83% „už“), tačiau atėjo pernelyg mažas
balsavimo teisę turinčių piliečių skaičius - 380178 (14,98%), todėl referendumo
klausimai yra nepriimti (Vyriausioji rinkimų komisija).
Referendumas išryškino takoskyrą tarp skirtingų ideologijų ir sąvokų
vertinimų. Natūralu, jog kilo konfliktas ir dėl to kas yra prekė, žemė bei nuosavybė
(Putinaitė, 2014, p. 180 psl). Štai Tomas Tomilinas (dabar jau Seimo narys)
2014 metų balandžio 24 dieną profesinių sąjungų tinklapyje publikuotame tekste
teigia, jog „Juk dirbama žemė – tai ne
šiaip sau prekė ar svarbi įmonė. Lygiai taip pat kaip aukštasis mokslas,
sveikata. Liberalai norėtų suprekinti viską. Jų nepakeisi. Bet Pranciškus
Šliužas mums priminė, kad dirbama žemė – tai daugiau nei prekė. Ypač
šiuolaikiniame pasaulyje, kur kai kurios didžiulius plotus valdančios globalios
korporacijos jau seniai pranoko valstybių finansinius pajėgumus. Jokia
demokratiškai renkama valdžia jų nekontroliuoja, todėl jos, kontroliuodamos
žemę, pradeda kontroliuoti mus, mūsų pasirinkimus ir pomėgius, mūsų laiką, mūsų
skonius ir nuomones.“(Tomilinas, 2014). Verta atkreipti dėmesį, jog nemažai
autorių išskiria žemės klausimą kaip tam tikrą šventą ir mitologizuotą idėją,
kaip paskutinį bastioną kurio, jeigu lietuvių tauta neapgins, tai gresia
katastrofinės pasekmės (Daujotytė, 2014, p. 72).
2014 metų vasario 21 dieną perklausta, ar tai reiškia, kad ji
nepritaria referendumui dėl Konstitucijos pataisų, D. Grybauskaitė atsakė: „Aš taip nesakiau. […] Aš pasakiau, kad Lietuvos dirbamoji žemės
ūkio paskirties žemė pirmiausia priklausytų Lietuvos piliečiams, kokia tai
forma bus padaryta, nesvarbu, svarbu rezultatas, kad ta žemė būtų Lietuvos
žmonių rankose “, – sakė šalies vadovė (alkas.lt, 2014).
Tuo tarpu priešingą poziciją dėstė tuometinio premjero A. Butkevičiaus
atstovė spaudai Evelina Butkutė-Lazdauskienė BNS perduotame komentare 2014 metų
birželio 30 dieną: „Referendumas dėl
draudimo parduoti žemę užsieniečiams sekmadienį neįvyko todėl, kad visuomenė
suvokė, ko iš tiesų buvo siekiama, tokį referendumą organizuojant ir keliant
tokius klausimus. Tai, kad referendumas šiuo klausimu neįvyko, tik parodo
visuomenės sąmoningumą – žmonės suvokė, kad nėra prasmės užsispyrusiai siekti
to, kas būtų žalinga Lietuvai – pažeisti įsipareigojimus ES ir netekti to, ką
turime“ (BNS, 2014).
Buvo ir daugiau priešiškai nusistačiusių interesų grupių. Pavyzdžiui,
2014 metų birželio2 3 dieną Išeivijos
lietuviai pasisakė prieš ribojimus parduoti žemės ūkio paskirties žemę
užsieniečiams. Per Seimo ir Pasaulio lietuvių bendruomenės (PLB) komisijos
spaudos konferenciją Seime išeivijos atstovai argumentavo, kad draudimas
parduoti žemę užsieniečiams ne tik mažins investicijas, bet ir numuš pačią
žemės kainą, todėl nukentės jos pardavėjai (manoukis.lt, 2014).
Jiems pritarė ir LVK prezidentas V. Sutkus (2014 metų kovo 6 dieną),
„tokia praktika sukurs pavojingą
teisinį netikrumą, stabdys verslo plėtrą, negatyviai nuteiks Lietuvoje
ketinančias investuoti įmones bei mažins Lietuvos galimybes konkuruojant su
kaimyninėmis šalimis dėl investicijų. „Visiškai uždraudus žemės pardavimą
užsieniečiams būtų iškreipta verslo aplinka, o ypač žemės rinka. Iškart po
įstatymų pakeitimo žemė būtų pardavinėjama ne pagal rinkos kainą, todėl
bendrovės patirtų didelių nuostolių, o teismus pasiektų šimtai skundų. Tokia
situacija sukurtų prielaidas susiformuoti keliems didiesiems žemvaldžiams,
kurie pusvelčiui įsigytų didelius žemės plotus “, -- sakė LVK vadovas (Lietuvos
verslo konferencija, 2014).
Buvo ir dar griežtesnių vertinimų bei išsireiškimų. Pavyzdžiui, A.
Butkevičius teigė: „Mes taip sulaužytume
savo įsipareigojimus ir ES netgi gali pareikalauti grąžinti per pastarąjį
dešimtmetį Lietuvai skirtą milijardinę finansinę paramą arba atšaukti paramą,
numatytą artimiausiems keleriems metams“, – sake tuometinis premjeras. Tuo
tarpu opozicinių konservatorių lyderis Andrius Kubilius pareiškė: „Akivaizdu, kad referendumo iniciatoriai,
manipuliuodami kilniais lietuvių jausmais savajai žemei, balsavimui teikiamu
apgaulingu projektu kėsinasi į Konstitucijos vientisumą ir į Lietuvos saugumui
svarbią narystę ES. Referendumas yra apgaulingas ir gresia Lietuvai didžiulėmis
tarptautinėmis ir vidinėmis problemomis.“ (Gudavičius ir Aukštuolytė, 2014).
Verta prisiminti, jog šis politikas 2014 metų pavasarį buvo pasisakę
dar radikaliau. „Šis referendumas yra
bandymas pasikėsinti į konstitucinę santvarką, kas yra baudžiama pagal
įstatymą“, – sakė Andrius Kubilius, Seimo opozicijos lyderis (Gudavičius ir
Aukštuolytė, 2014).
2014 metų kovo 25 dieną, kai vyko balsavimas dėl referendumo datos
nustatymo, buvo galima pastebėti kardinalius nuomonių bei pozicijų išsiskyrimus
ir pasikeitimus. „Nesuprantu, kodėl mes
bijom tautos ir neskelbiame referendumo tuomet, kai galėtume sutaupyti
valstybės lėšų, surengdami jį kartu su Europos Parlamento rinkimais gegužės
pabaigoje“. Jam iškart oponavo socialdemokratas Algimantas Salamakinas „O aš nesuprantu jūsų, Viktorai, partijos
pozicijos – juk būtent jūsų partijos pirmininkė, Seimo vadovė Loreta
Graužinienė pirmiausia pateikė pasiūlymą rengti referendumą ne kartu su
rinkimais, o vėliau, birželio 29 d. Tad kada jūsų pozicija yra tikra ir
teisinga – tada, kai buvo teikiamas šis pasiūlymas, ar dabar, kai staiga imta
kalbėti apie gegužės pabaigą.“ (Gudavičius ir Aukštuolytė, 2014).
Tačiau nestigo ir referendumą palaikančių ir užjaučiančių balsų.
Pavyzdžiui, 2015 metų balandžio 25 dieną projektą dėl dvigubos pilietybės
referendumo surengimo savo parašu parėmusi socialdemokratė Giedrė Purvaneckienė
atskleidė, kad „Referendumas dėl dvigubos
pilietybės turi būti surengtas kartu su Seimo rinkimais. Jei politikai nori
sužinoti žmonių nuomonę, taip ir turi pasielgti, o jei nenori sužinoti, tada
tegul referendumą rengia vasarą. Kaip buvo su žemės referendumu, kuris, kaip
įtariu, sužlugdytas tyčia“ (respublika.lt, 2014).
Oficialiai referendumą inicijavo nepartinė žmonių grupė, tačiau
natūralu, jog jam pasiekus pagreitį prie jo bei prieš jį rikiavosi ir įvairios
politinės grupės. Imant interviu iš iniciatyvinės grupės nario (anonimas) teko išgirsti, jog referendume „Dalyvavo
susipratę Lietuvos piliečiai, kuriems rūpi Lietuvos ateitis ir kai kurios
politinės partijos “.
Remiantis žiniasklaidos duomenimis ir interviu su anonimu, prie
referendumo šalininkų galima priskirti:
-
Lietuvos valstiečių ir žaliųjų
sąjunga,
-
Tautininkų sąjunga,
-
Lietuvos centro partija,
-
Lietuvos liaudies partija,
-
Drąsos kelias,
-
Tautos vienybės sąjunga
-
bei įvairios pilietinės ar
subkultūrinės žmonių grupės, pavieniai asmenys.
Baigiamajam tyrimui atliekant interviu, anonimo buvo paklausta kokį
interesą, be sėkmingai įvyksiančio referendumo, galėjo turėti prisijungusios
politinės partijos, buvo duotas, toks atsakymas: „Visų politinių partijų tikslai visada vienodi – patekti į Seimą. Taip
manyti leidžia faktas, kad valstiečiai Seime “.
Tuo tarpu opozicijoje griežtai išsirikiavo Tėvynes sąjunga – Lietuvos krikščionys
demokratai, Liberalų sąjūdis, Lietuvos laisvosios rinkos institutas, Lietuvos
verslo konfederacija, net 2014 metų kovo 18 d. vyko Kauno arkivyskupijos kunigų
konferencijoje buvo išreikšta pozicija: „Kunigai
taip pat aptarė kitas aktualijas: būsimą referendumą, euro įvedimą,
euroskepticizmą ir artėjančius Europos Parlamento rinkimus. Kunigai
vienareikšmiškai pasisakė už būsimo referendumo boikotavimą, nes jis Lietuvai
žalingas. Taip pat vieningai pritarė euro įvedimui.“ (Tamkevičius, 2014).
Neutraliai, tačiau lemiamu momentu nepalaikė referendumo iniciatyvos
(išskyrus atskirus asmenis), laikėsi Lietuvos socialdemokratų sąjunga, Darbo
partija, Tvarka ir Teisingumas bei kitos stambesnės politinės ar ekonominės
grupės.
Galima teigti, jog labiausiai iš referendumo laimėjo Lietuvos
valstiečių ir žaliųjų sąjunga (LŽVS). 2014 metų gegužės 11 dienos rinkimuose į
Europos parlamentą jie gavo vieną mandatą (pirmą kartą partijos istorijoje). Po
daugiau nei dviejų metų jie padarė kokybinį šuolį Seime, nuo vienos R.
Baškienės iki visos frakcijos, kuri turi daugumą šioje institucijoje. Šiame
darbe cituojami asmenys kaip Tomas Tomilinas ar Andrejus Stančikas tapo Seimo
nariais, tad galima teigti, jog referendumas prisidėjo prie jų socialinio ir
politinio kapitalo augimo.
Vis tik likusiems referendumo rėmėjams nesusiklostė nei politinė
karjera nei asmeninis gyvenimas. Iniciatyvos pagrindinis rėmėjas ir vėliavas –
Pranciškus Alfredas Šliužas – rastas negyvas (Aksomaitis, 2017) savo namuose
prieš pat pradedant LŽVS partijai atšaukinėti 2014 metais įvestus žemės
įsigijimo saugiklius. (alkas.lt, 2017) Kaip replikavo vienas iš iniciatyvinės
grupės narių anonimas: „Ta pati
partija, kuri rinko parašus už Referendumą, atšaukė Žemės pardavimo
užsieniečiams „saugiklius “.“
Pranciškus Šliužas |
Vadinamasis „Žemės referendumas“ buvo, turbūt, labiausiai nesisteminis
išsišokimas Lietuvos politikos istorijoje. Stebint skirtingose pozicijose
išsirikiavusias politines grupes akivaizdžiai matosi kova tarp valdančiosios
klasės (parlamentinės partijos, turinčios įtaką verslo ir žiniasklaidos grupės)
ir tų, kurie yra už politinio dalyvavimo ribos.
Referendumo grupės veiklos metu LR Seime atstovų turėta tik iš Drąsos
kelio ir LŽVS, bet jų kiekis buvo nedidelis, tad įtakos Seimo darbui padaryti
nebuvo galima. Tuo labiau, veikiant stipriai referendumo opozicijai.
Kaip pažymi Jeffrey Edvard Green, jeigu moderniame parlamente nėra tų
kurie tinkamai atstovauja visas interesų grupes, tai susiformuoja alternatyvi,
juos atstovaujanti, žmonių grupė (Green, 2010, p. 167).
Pati referendumo eiga ir galutinė stadija supriešino visuomenę, todėl
Ainės Ramonaitės teiginys iškart po referendumo vykusioje radijo laidoje „Ant
bangos“, jog „Nepavykęs referendumas – praleista proga pagerinti valdžios ir
piliečių santykius“ yra labai tikslus.
Jai antrino ir Darius Kuolys, teigdamas, kad „Ji (Lietuvos valstybė, M.J. pastaba) gerokai nutolusi nuo
demokratijos. Referendumo iniciatoriams reikėjo daug kovoti dėl teisės viešai
paaiškinti, ką jie daro. Jie tai gynė net teismuose. Prasidėjo jų niekinimas,
persekiojimas.“ (Ramonaitė, 2014).
Verta dėmesio politologės Jūratės Novagrockienės įžvalga, jog piliečiai
vis labiau tampa apatiški: „Be to, dar
reikia turėti omenyje, kad didelė dalis žmonių yra ir pakankamai abejingi
Lietuvoje, nes apskritai politinio dalyvavimo pasyvumas didėja, ir tai labai
matyti. Ir tai, manau, irgi prisideda prie to, kad tas referendumas žmonėms
neatrodo toks svarbus, reikšmingas ir kad jie turėtų dalyvauti”. (ELTA,
2014)
Mykolo Romerio universiteto docentas G. Kazėnas. – Žiūrint iš demokratinės pusės, valdžia ėmėsi brutalios blokados. Štai
iniciatoriai net laimėjo administracinę bylą, kad jiems neskiriama pakankamai
eterio laiko. Kiek klausinėjau žmonių apylinkėse, visi gūžčioja pečiais: koks
čia referendumas, apie ką jis? Valdžia savo pasiekė.“ Ponas Kazėnas
stebėjosi, kad „Nepagarbiai pažiūrėta į
tą reikalą. Iš pradžių numojo ranka: rinkite parašus, vis tiek nesurinksite, o
surinko. Paskui ėmė aiškinti, atseit referendumas prieštarauja Konstitucijai,
nors ji kyla iš Tautos valios. Loginis absurdas. Nėra pagarbos tautai, kurioje
slypi valstybės suverenitetas. Kas tokio atsitiks, net jei nubalsuos už
draudimą parduoti žemę? Tokia tautos valia, bet ji dar nebus įgavusi įstatymo
galios, Seimas dar turėtų viską surašyti.“ (Digrytė, 2014).
Lyg to neužtektų, 2014 metų liepos 11 dieną Konstitucinis teismas (KT)
padarė išvadas dėl ateities referendumų organizavimų. Seimas turi teisę
neskelbti referendumo, jeigu pripažįstama, kad jam teikiama nuostata
prieštarauja Konstitucijai. „Seimui kyla
pareiga neskelbti referendumo tais atvejais, jei referendumu siūlomas
sprendimas neatitiktų iš Konstitucijos kylančių reikalavimų, taip pat jei
referendumui būtų pateiktas toks klausimas, dėl kurio negalėtų būti nustatyta
tikroji tautos valia, tai yra jis būtų neaiškus, klaidinantis, apimtų
kelis tarpusavyje nesusijusius klausimus“, – teigiama KT nutarime, kurį
paskelbė Teismo vadovas Dainius Žalimas.
Dar daugiau galių suteikiama ir VRK, jog tikrai referendumas atitiktų
„Konstitucinę dvasią“. „Komisija turi
įgaliojimus atsisakyti registruoti tokią piliečių referendumo iniciatyvinę
grupę, kuri nesilaiko konstitucinių referendumo iniciatyvos ir skelbimo
reikalavimų. VRK be kita ko privalo vertinti, ar piliečių referendumo
iniciatyvinė grupė laikosi įstatymų nustatytų reikalavimų nepažeisti
Konstitucijos nuostatų darnos“ - rašoma Konstitucinio teismo išvadoje (Gudavičius,
2014).
Vieno iš iniciatyvinės grupės narių atsakymas į klausimą ar referendumo
iniciatyva pasiekė savo tikslą (vis tik, kurį laiką galioja priimti žemės
įsigijimo saugikliai) buvo toks (anonimas): „Iniciatyva tikslo nepasiekė. Nes viskas liko taip, kaip nusprendė
valdančiųjų klasė, turinti savus tikslus. Problemos dvi – Tautos pasyvumas,
netikint jog Lietuvoje kažką galima pakeisti (ką įrodo masinė emigracija,
balsavimas kojomis) ir valdančiųjų aktyvumas, dezinformuojant žmones dėl
Referendumo tikslų, bei aktyvus raginimas neateiti į Referendumą, pasitelkiant
viešus asmenis, bei Katalikų bažnyčią.“
Taigi, apibendrinant galima teigti,
jog atliktas baigiamasis bakalauro tyrimas parodė, kad referendumai gali būti
naudojami manipuliuojant rinkėjų nuomone. Politikai, remdamiesi finansiniais
resursais, žiniasklaidos palaikymu ir politikos išmanymu gali įtikinti rinkėjus
elgtis ne pagal rinkėjo įsitikinimus. Be to, būtina pažymėti ir tai, jog
referendumų inicijavimas ir sėkmingas reikiamo balsų kiekio gavimas referendumo
metu yra itin apsunkinamas, kuomet referendumą inicijuoja tiesiogiai patys
piliečiai ir jų nepalaiko valdantieji politikai.
Išvados
1. Referendumas – tai tiesioginis balsavimo teisę turinčių
rinkėjų balsavimas, išreiškiant poziciją tam tikrais svarbiais klausimais. Tai
– tiesioginės demokratijos įrankis. Mokslininkai išskiria skirtingas
referendumų rūšis, pagal kurias Lietuvos Respublikoje įteisintus referendumus galima
skirstyti į: valdžios rengiami referendumai, konstituciškai būtini referendumai
ir referendumai piliečių iniciatyva. Be to, Lietuvos Respublikos Konstitucinis
Teismas nutarė referendumus klasifikuoti į
sprendžiamuosius, patariamuosius ir ratifikacinius.
2. Lietuva yra šalis, kurioje piliečiams patiems inicijuoti
referendumą yra sudarytos itin sudėtingos sąlygos. Šiuo metu, norint inicijuoti
referendumą, reikia surinkti 300 000 galiojančių bei tvarkingai užpildytų
piliečių, turinčių balsavimo teisę, parašų. Nors laikas, per kurį reikiasurinkti parašus, padvigubėjo, vis tik kiekis, lyginant su Lietuvoje gyvenančių
žmonių skaičiumi, yra neproporcingai didelis.
Tačiau, net jeigu piliečiams ir pavyktų surinkti 300 000
galiojančių parašų, jų referendumo teikimas gali būti atmestas Seime, jeigu tik
jis nuspręs, kad referendumas neatitinka Lietuvos Respublikos Konstitucijos ar
jos vientisumo. Panašiai gali pasielgti ir VRK, dar prieš įregistruojant parašų
rinkimo iniciatyvą. Tą galimybę numatė Konstitucinis teismas, savo 2014 metų
liepos 11 dienos išaiškinime. Taigi, situacija tokia, jog piliečiai negali
keisti Konstitucijos, nes tai būtų antikonstituciška.
3. Vertinant stojimo į Europos Sąjungą kontekstą, galime
aiškiai įžvelgti sudarytas išskirtines sąlygas norimam rezultatui. Buvo
sudarytos išskirtinės techninės sąlygos (dviejų dienų balsavimas, ilgesnis
balsavimo laikas net 4 valandomis per dieną), panaudoti gausūs valstybiniai bei
privatūs administraciniais resursai ir net balansuota tarp teisėtumo ribų
peržengimo. Pavyzdžiui, reikia atkreipti dėmesį į „VP Market“ vykdytą aktyvumo
skatinimo akciją bei Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimą išbraukti iš
rinkėjų sąrašų užsienyje esančius LR piliečius (sumažinus potencialiai
nebalsuosiančių žmonių kiekį yra pakeliamas aktyvumo procentas). Akivaizdu, jog
neigiamas rezultatas buvo nelaukiamas, neprognozuojamas, todėl referendumas,
kaip pasirinktos krypties legitimizacijos būdas privalėjo būti teigiamas bet
kuria kaina.
Tuo tarpu referendumas į kitą tarptautinę struktūrą – NATO –
net nebuvo vykdomas. Baimintasi, jog jis gali ir nepavykti, nes į šią karinę
struktūrą Lietuvos piliečiai žiūrėjo skeptiškiau bei buvo organizuojama
opozicinė referendumo grupė.
4. Referendumas kaip nepasidalinimas valdžia bei įtakos
sferomis atsispindėjo 2012 metų spalio 14 dienos rezultate. Tuometinės
valdančiosios koalicijos (TS-LKD ir LRLS) inicijuotas bei globojamas Visagino
atominės elektrinės projektas netenkino opozicijoje esančių politinių partijų
bei interesų grupių. Nors didžiosios opozicinės partijos (LSDP, DP, TT) iki pat
rinkimų kampanijos laikėsi neutralios pozicijos branduolinės jėgainės klausimu
ir tik kėlė bendro pobūdžio klausimus, tačiau galutiniame etape jos išėjo
nugalėjusios. Pradinį pasipriešinimo etapą Visagino atominės elektrinės
projektui pradėjo mažos ir tada gan marginalios žaliųjų grupės bei prie jų
prisijungusi Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga (LŽVS), kurios rinko
parašus referendumui dėl draudimo Lietuvoje eksploatuoti atominės pramonės objektus.
Parašus surinkti nepavyko, tačiau iškart referendumo idėja buvo permesta į
Seimą ir inicijuota tuometinės opozicijos.
Galima daryti išvadą, jog referendumas dėl Visagino atominės
elektrinės tapo rinkiminės kampanijos dalimi, ypač atsižvelgiant į nepalankų
Lietuvos piliečių požiūrį į šį projektą. Ar šis nepalankus požiūris siejosi su
bendru nepasitikėjimu valdančiąja koalicija, ar dėl atominės elektrinės saugumo
(Fukušimos atominės elektrinės kontekstas) – negalima griežtai konstatuoti,
tačiau referendumas tapo skirtimi tarp dešiniųjų ir kairiųjų pažiūrų rinkėjų
bei tapo politinės kampanijos įrankiu.
5. Referendumas kaip iššūkis visai valdančiajai klasei.
Tokiu galima įvardinti vadinamąjį „Žemės referendumą “, kurio tiksli formuluotė
buvo – „ Privalomasis referendumas dėl Lietuvos Respublikos Konstitucijos 9, 47
ir 147 straipsnių pakeitimo“. Klausimas buvo ne vien tik dėl žemės, bet ir dėl
referendumo – kaip tiesioginės demokratijos įrankio – rengimo supaprastinimo ir
sprendimo priėmimo tvirtumo (referendumu priimti sprendimai gali būti pakeisti
tik kitu referendumu).
Referendumas nuo pat pradžių sulaukė labai priešiškos
Lietuvos politinio elito reakcijos. Iniciatyva ilgą laiką negavo eterio
visuomeninėse informavimo priemonėse, o vėliau tegavo tik radijo eterio ir
mažiau valandų nei priklausė. Daugelis viešų asmenų viešai tyčiojosi iš
referendumo idėjos, kvietė boikotuoti balsavimą. Referendumo iniciatyvinė
grupė, neturėdama didesnių administracinių ir finansinių išteklių, negalėjo
tinkamai išaiškinti savo idėjų visuomenei.
Tačiau referendumu galimai sėkmingai pasinaudojo Lietuvos
valstiečių ir žaliųjų sąjunga, kuri 2014 metų rinkimuose į Europos parlamentą
gavo vieną mandatą, o jau po dviejų metų sekusiuose rinkimuose į Seimą tapo
valdančiąja partija Lietuvoje. Vis tik LŽVS taktika dalyvauti įvairiuose
visuomeniniuose judėjimuose, referendumuose bei kitose pilietinėse iniciatyvose
padėjo jai išauginti socialinį kapitalą ir jį panaudoti siekiant įgyti realią
valdžią Lietuvoje.
Apibendrinant galima daryti išvadas, jog referendumas, kaip
tiesioginės demokratijos bei piliečių valios išraiška, Lietuvoje neveikia
tinkamai. Realus šio instrumento panaudojimas yra sietinas su valdančiosios
klasės linija bei noru legitimizuoti jos vykdomą politiką. O taip pat,
referendumas naudojamas kaip įrankis politinių partijų rinkiminėse kovose.
Pabaiga.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą