Pradedu straipsnių ciklą apie referendumus Lietuvoje. Šie
straipsniai paremti mano Viešosios politikos studijų bakalauriniu darbu tik jis
pateiktas populiaria forma, be jokių priedų ir stipriai sumažinus teorinę dalį
kuri būtų per daug sausa ir nelabai aktuali..
Darbe bus apžvelgta referendumų Lietuvoje istorija bei trys
atvejai. Gero skaitymo ;)
Apačioje antra dalis. Pirmoji dalis yra čia.
Lietuvos
Respublikos Konstitucinio teismo aiškinimai, susiję su referendumo klausimu
Šiame darbe būtina paminėti du Lietuvos Respublikos
Konstitucinio teismo išaiškinimus dėl referendumų. Pirmasis vyko dar 1994 metų
birželio 15 d. įstatymo „Dėl Lietuvos Respublikos referendumo įstatymo
pakeitimo ir papildymo“ kontekste. Šį Konstitucinio teismo išaiškinimą
provokavo tuometinis Lietuvos politinis kontekstas, kada į Tėvynės Sąjungos
partiją besiformuojančios dešinės ideologijos interesų grupės būtent per
referendumus oponavo tuometinei valdančiai Lietuvos demokratinei darbo partijai
(LDDP).
Lietuvos demokratinės darbo partijos atstovams kreipiantis į
Konstitucinį teismą su klausimu ar galima referendumų keliu spręsti ekonominius
klausimus (Tėvynės sąjunga organizavo referendumą, pavadinimu „Dėl neteisėto
privatizavimo, nuvertintų indėlių ir akcijų bei pažeistos teisėsaugos“), o
Konstitucinis teismas į šį paklausimą atsakė, jog „1 punkto norma, kad
„įstatymų nuostatos ekonominiais klausimais gali būti priimamos referendumu tik
atlikus ekonominę ekspertizę dėl būsimų pasekmių“, prieštarauja Lietuvos
Respublikos Konstitucijos 3, 4, 9 ir 33 straipsniams;“
Tuo pačiu buvo atmestos visos pretenzijos dėl referendumu
keičiamų įstatymų ar Konstitucijos punktų, kurie gali neatitikti Konstitucijos:
„12 punkto, kuriuo Referendumo įstatymo 12 straipsnis papildytas antrąja
dalimi, nuostata „pirmiausia turi būti nagrinėjamas Konstitucijos keitimo
klausimas“ prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijos 3, 4 ir 9
straipsniams;“ Iš esmės, Konstitucinis teismas pripažino visas teises piliečių
iniciatyvinėms grupėms referendumais keisti tiek įstatymus tiek ir Lietuvos
Respublikos Konstituciją.
Visiškai kitokią poziciją Konstitucinis teismas išreiškė
2014 liepos 11 dieną. Susirinkimas vyko po neseniai pasibaigusio „Žemės
referendumo“. Jų nutarimas teigia, kad Vyriausioji rinkimų komisija, spręsdama
ar leisti inciatyvinei grupei inicijuoti referendumą ir drausdama tą daryti
motyvuodama, jog piliečių iniciatyva gali kirstis su Konstitucija, yra teisi
(precedentas dėl „lito referendumo“, kuris buvo neleidžiamas inicijuoti dar VRK
registracijos stadijoje). Nors 1994 metais Konstitucinis teismas aiškino
priešingai.
Tačiau Konstitucinis teismas atmetė Seimo pretenziją dėl
galimybės neskelbti referendumo jeigu jis neatitinka Konstitucijos. Pagal
Konstitucinį teismą, Seimas gali spręsti tik dėl paskelbimo datos,
vadovaudamasis referendumo įstatymu. Jeigu Seimo komisija nusprendžia, jog
referendumu siūlomi įstatymų ar Konstitucijos pakeitimai neatitinka
Konstitucijos (kaip vientiso dokumento), tai jis gali apie tai informuoti
visuomenę, tačiau tai nėra priežastis užkardyti referendumo vyksmą.
Tiesa, būtina pažymėti, jog su laiku
referendumų teisinis reglamentavimas keičiasi. Keičiamos ne tik sąlygos
(pavyzdžiui, laikas, per kurį reikia surinkti 300 tūkstančių rinkėjų parašų),
bet ir referendumų taisyklės (pavyzdžiui, Konstitucinis teismas užginčijo
seniau galiojusią paties Konstitucinio teismo pateiktą išaiškinimą, jog
referendumas gali prieštarauti Konstitucijai ir įpareigojo Seimą stabdyti
tokius referendumus).
Šiame tyrime analizuojami trys referendumai
1. Referendumas dėl Lietuvos Respublikos narystės Europos
Sąjungoje 2003 m. Šis referendumas pasirinktas todėl, jog tai buvo praktiškai
visų valdančiųjų vienbalsiai palaikomas projektas. Tačiau, būtina paminėti tai,
jog nepaisant valdančiųjų palaikymo, kad šis referendumas įvyktų, reikėjo
precedento – dviejų balsavimo dienų – ko kituose Lietuvos Respublikos
referendumuose nebuvo. Galima teigti, jog agitacijos metu susidūrė stiprios
interesų grupės ir visuomenė, kuri dar nenorėjo arba nejautė poreikio
prisijungti prie Europos sąjungos, tačiau visuomenė, veikiama įvairių
manipuliavimo priemonių, pasidavė spaudimui.
2. Konsultacinis (patariamasis) referendumas dėl naujos
atominės elektrinės statybos Lietuvos Respublikoje 2012 metais. Šis referendumas svarbus dėl
kiek skirtingo Lietuvos valdančiųjų partijų įsivaizdavimo dėl šio projekto
tikslingumo (tuometinė valdančioji koalicija buvo už naujos atominės elektrinės
statybą Lietuvoje, o opozicija – labiau prieš), gan intensyvios bei abipusės
propagandinės kovos Lietuvos žiniasklaidos priemonėse ir neprognozuoto Lietuvos
piliečių pasirinkimo. Didžioji dalis balsavimo teisę turinčių piliečių atmetė
Visagino atominės elektrinės projektą, tad ta iniciatyva nutrūko. Nors tuometiniai
valdantieji, po rinkimų tapę opozicija, kvestionavo žmonių sprendimą vien dėl
referendumo patariamojo statuso (BNS, 2003).
3. Privalomasis referendumas dėl Lietuvos Respublikos
Konstitucijos 9, 47 ir 147 straipsnių pakeitimo. Šis referendumas pasirinktas
todėl, kad analogiško referendumo dar nebuvo Lietuvos Respublikos istorijoje.
Visas procesas buvo organizuotas pačios visuomenės, o ne valdančiųjų,
neskaitant kelių neparlamentinių partijų įsijungimo. Šis referendumas
valdančiosios klasės buvo sutiktas labai nepalankiai ir vertintinas kaip
antisistemiškas ir net antikonstituciškas. Jo formuluotės (jų buvo keturios)
keitė nuosavybės santykius bei tiesioginės demokratijos galią. Atvejis labai
įdomus kaip politinės kovos tarp piliečių ir valdančiųjų politikų pavyzdys. Be
to, kaip dviejų – skirtingų Lietuvos piliečių grupių susidūrimas (terminas „Dvi
Lietuvos“) (Ramonaitė, 2007, p. 169).
Referendumo kelti klausimai:
a) Sumažinti referendumui reikalingo inicijuoti parašų kiekį
nuo 300 000 iki 100 000 balsavimo teisę turinčių piliečių parašų;
b) Referendumu priimtus sprendimus keisti tik kitu
referendumu;
c)„Žemė, vidaus vandenys, miškai, parkai nuosavybės teise
gali priklausyti tik Lietuvos Respublikos piliečiams ir valstybei.
Lietuvos Respublikai priklauso išimtinės teisės į oro erdvę
virš jos teritorijos, jos kontinentinį šelfą bei ekonominę zoną Baltijos
jūroje.
Lietuvos Respublikai išimtine nuosavybės teise priklauso:
žemės gelmės, taip pat valstybinės ir bendruomeninės reikšmės vidaus vandenys,
miškai, parkai, keliai, istorijos, archeologijos ir kultūros objektai.
Valstybinės ir bendruomeninės reikšmės gamtos išteklių
išgavimo ir naudojimo klausimai sprendžiami tik referendumu.
Žemės sklypai nuosavybės teise įstatymų nustatyta tvarka ir
sąlygomis gali priklausyti užsienio valstybei – jos diplomatinėms ir
konsulinėms įstaigoms įkurti.“ (Vyriausioji rinkimų komisija. Lietuvos
Respublikos 2014 m. birželio 24 d. Privalomojo referendumo biuletenis)
Šiame straipsnyje bus apžvelgtas stojimo į Europos sąjungą (ES) referendumas.
Šiame straipsnyje bus apžvelgtas stojimo į Europos sąjungą (ES) referendumas.
1995 m. gruodžio
8 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybė įteikė oficialų prašymą priimti į Europos Sąjungą.
1997 m. liepos mėn. paskelbtoje Europos Komisijos nuomonėje pateikiama išvada,
kurioje rekomenduojama nedelsiant pradėti stojimo derybas su penkiomis
asocijuotomis Vidurio ir Rytų Europos (VRE) valstybėmis: Čekija, Estija,
Vengrija, Lenkija ir Slovėnija.
Stojimo derybos
buvo oficialiai baigtos 2002 m. gruodžio 12-13 d. Kopenhagoje vykusiame Europos
Vadovų Tarybos susitikime.
2003 m. balandžio
16 d., Atėnuose, Ministras Pirmininkas Algirdas Brazauskas ir Užsienio reikalų
ministras Antanas Valionis pasirašė stojimo į Europos Sąjungą sutartį. (Atkreipti dėmesį, jog tai buvo padaryta dar net neįvykus referendumui).
Sprendimas rengti
referendumą dėl narystės Europos Sąjungoje buvo priimtas Seime, net 105 Seimo
nariams tampant šios iniciatyvos iniciatoriais (Lietuvos Respublikos Vyriausioji
rinkimų komisija). Kadangi visos didesnės partijos priėjo prie bendro sutarimo
dėl stojimo į Europos Sąjungą būtinybės, tad ir visas referendumo organizavimo
procesas buvo sklandus bei nekėlė jokios konfliktinės situacijos. Beveik nevyko
jokia vieša politinė diskusija dėl šio prisijungimo teisėtumo ir reikalingumo.
Tačiau, vis tik,
buvo pasirinktas nestandartinis variantas ir dėl referendumo buvo nutarta
leisti balsuoti ne vieną dieną, kaip įprasta, bet net dvi dienas (gegužės 10 ir
11 dienomis). Taip pat būtina pažymėti ir tai, jog „nuspręsta pailginti
balsavimo referendume laiką nuo 6 iki 22 valandos. Prieš tai vykusiuose
prezidento ir savivaldybių tarybų rinkimuose balsavimas truko nuo 7 iki 20
valandos“ (Mažylis, 2004, p. 156). Už tokias pataisas Seimas nubalsavo
teigiamai: 73 parlamentarai už, 3 - prieš ir 2 susilaikė.
Nors balsavimas
laimėtas be didesnių komplikacijų ir diskusijų, tačiau pasitaikė ir kritiškų
replikų. „Pati blogiausia reklama
narystei ES būtų, jeigu tauta šį sprendimą suprastų kaip valdžios paniką.
Eksperimentai yra labai rizikingi darant lemiamus sprendimus“, - teigė
Liberalų frakcijos narys Jonas Čekuolis (BNS). Tuometinis Jaunosios Lietuvos
naujųjų tautininkų ir politinių kalinių lyderis Stanislovas Buškevičius bandė
oponuoti referendumo idėjai teigdamas, kad „Lietuvos
prezidentas taps „prezidentėliu“, Seimas - tik savivaldybėle, kuriai bus leista
spręsti Neries ekologijos problemas“ (BNS). Tuo tarpu jam replikavo
tuometinis Tėvynės sąjungos - konservatorių frakcijos narys Andrius Kubilius: „Nebūdami ES mes ir Neries ekologinių
problemų neišspręsime, nes neturėsime pinigų“ (BNS).
Kaip buvo galima
numatyti, vienos dienos tikrai nebūtų užtekę, jog referendumas būtų paskelbtas
sėkmingai įvykusiu. Piliečiai ėjo balsuoti labai vangiai. Po pirmos dienos
balsavimo (gegužės 10) rezultatas buvo toli nuo reikalingo – 23.01%, nors
balavimas vyko iki 22:00 (įprastai vyksta iki 20:00). Ir tik kitos dienos
(gegužės 11) popietę, 18:00 valandą, buvo pasiektas reikiamas 50% +1 aktyvumas,
jog referendumas būtų legitimus. Iš viso balsavime dalyvavo 63,37 %
balsavimo teisę turinčių piliečių, o už stojimą į Europos Sąjungą balsavo
91.07 % atėjusių balsuoti žmonių (Vyriausioji rinkimų komisija).
Stojimo procesas
gavo reikiamą piliečių palaikymą, tad stojimas buvo įteisintas ir Lietuva,
oficialiai, 2004 metų gegužės pirmąją dieną tapo Europos sąjungos nare.
Algis Avižienis |
Nors referendumas
dėl Lietuvos narystės Europos sąjungoje vyko sklandžiai bei nesunkiai pasiekė
savo keltą tikslą, tačiau pasitaikė ir kontraversiškų atvejų bei kritikos dėl
nelygių agitavimo sąlygų. Kaip šiam tyrimui organizuotame interviu teigė buvęs
JAV diplomatas Algis Avižienis, referendumo dėl narystės Europos sąjungos metu
veikęs nepritariančiųjų stojimui pusėje:
„Lygios konkurencijos tarp ES šalininkų ir
oponentų nebuvo. [...] Mes kreipėmės asmeniškai į Seimo pirmininką
Juršėną su prašymu skirti valstybės finansavimą ir mūsų propagandai. Juršėnas
geranoriškai sutiko su mūsų argumentais ir žadėjo surasti paramą, bet
absoliučiai nieko nedarė, kad finansiniai ištekliai būtų skirti ir oponentams. [...] Tuometinis Seimo narys Karbauskis
asmeniniame pokalbyje su mūsų Judėjimu išreiškė paramą ir pritarimą mums, bet
atsisakė imtis kokių nors konkrečių žingsnių [...].
Mūsų žiniomis valstybė skyrė 6 milijonus litų
„informuoti“ visuomenę apie ES narystės privalumus. Mes surinkom 200 litų
asmeninių lėšų autobusiuko nuomai [...].“
Profesorius
Almantas Samalavičius, 2004 metų kovo 29 dieną publikuotame savo tekste rašė,
jog „Karštligiška reklaminė kampanija už
stojimą į Europos Sąjungą, kurią inspiravo ir palaikė valdžios sluoksniai ir
masinės informacijos priemonės praėjusiais metais, likus keletui mėnesių iki
referendumo dėl stojimo į Europos Sąjungą Lietuvoje buvo įgavę akivaizdžius
masinės isterijos bruožus. Tokios isterijos, kokios Lietuvoje nebuvo senokai.“
Autorius ironizavo apie tuo metu vyraujanti rinkiminį agitacinį metodą „Panašiu idiotizmo blykstelėjo ir kitas šiai
tematikai skirtas TV klipas, vaizduojantis užsieniečių minias, nusiedriekusias
mistiniame Europos mieste prie lietuviškos kulinarijos pasididžiavimo: cepelinų
(garsėjančių kaip labai riebus, kaloringas ir sunkiai virškinamas patiekalas)
kioskelio…“ (Samalavičius, 2018).
Diskutuotinas
buvo ir Lietuvos Romos katalikų bažnyčios vaidmuo agitaciniame laikotarpyje.
2003 metų kovo mėnesį Vilkaviškio, Kauno ir Šiaulių miestuose vyko Lietuvos
Romos katalikų bažnyčios atstovų susitikimai su vyriausiuoju euroderybininku
Petru Auštrevičiumi.
Po to surengtoje
spaudos konferencijoje gausiai susirinkusiems žurnalistams Kauno arkivyskupas
Sigitas Tamkevičius (2014) sakė, jog arkivyskupijos dvasininkai neabejoja
narystės ES būtinumu, „tačiau daugeliui
kyla įvairių klausimų, todėl ir buvo surengtas šis susitikimas”.
Arkivyskupas taip pat pabrėžė, kad, „nors
Bažnyčia ir mato kai kurių tobulintinų Sąjungos aspektų, tačiau nemato geresnės
alternatyvos Lietuvos žmonių bei valstybės labui” (Tamkevičius, 2014).
Pasak arkivyskupo S. Tamkevičiaus (2014), „kunigai
negaus specialaus nurodymo agituoti už ES iš sakyklų, tačiau jų argumentuota
nuomonė bendraujant su žmonėmis bus labai svarbi”. Įvertindamas šį
susitikimą arkivyskupas žurnalistams teigė, kad tai esąs puikus Bažnyčios ir
valstybės geranoriško dialogo visuomenės gerovės labui pavyzdys.
P. Auštrevičius
tikino, jog labai svarbu, kad patys dvasininkai gerai suprastų visus narystės
ES privalumus, „nes, turėdami didelį
autoritetą bendruomenėse, jie galės įtikinamai atsakyti į parapijiečių
klausimus” („Bažnyčios žinios“, 2003). Euroderybininkas neslėpė, kad iš
kunigų laukiama paramos tinkamai informuojant žmones apie Europos Sąjungą. „Apie Europos Sąjungą reikia kalbėti
paprasta, tam visuomenės sluoksniui suprantama kalba, o kalbėti turi vietos
autoritetai”, – sakė jis. „Tad tam
tikra prasme stojimas į Europos Sąjungą ar NATO yra antrasis Lietuvos krikštas”
(„Bažnyčios žinios“, 2003).
Palankus požiūris
dėl stojimo į Europos sąjungą, o tuo pačiu ir tuo tikslu rengiamą referendumą,
atsispindėjo ir 2003 metų vasarį po tuometinio Vilniaus arkivyskupijos
metropolito ir užsienio reikalų ministro susitikimo. “Bažnyčia, be abejo, remia stojimą į Europos Sąjungą. Žengiame į
Europą, įsitikinę, kad nėra kito kelio”, - po susitikimo su užsienio
reikalų ministru Antanu Valioniu sakė kardinolas A.J. Bačkis („XXI amžius“,
2003).
Verta atkreipti
dėmesį į niekur neakcentuotą atvejį, kad VRK su LR Seimu peržengia savo
įgaliojimų ribą: „manoma, jog nuonepriklausomybės atkūrimo į užsienį gyventi ir dirbti išvyko 150-200 tūkst.asmenų, kurių dauguma šio fakto nedeklaravo. Seimas praėjusią savaitę priėmėVRK įstatymo pataisą, kuria įpareigojo VRK išbraukti iš rinkėjų sąrašų įužsienį išvykusius asmenis.“ (BNS, KD). Tokia praktika, kai iš rinkėjų
sąrašų išbraukiami asmenys, kurie šiuo metu gyvena ir dirba užsienyje, bet dar
turi Lietuvos pilietybę, nebuvo taikoma. Tai, galimai, grubus tų piliečių
teisių pažeidimas, tačiau žvelgiant iš techninės pusės, taip apsisaugoma nuo
galimybės nesurinkti taip reikiamų 50%+1 balsų.
Savo
suinteresuotumą referendumu išreiškė ir privatus sektorius, verta paminėti du
atvejus.
Pirmasis buvo bendrovės „Omnitel“ organizuotas „Didysis SMS referendumas“. Žmonės turėjo SMS žinute, nuo 2003 metų balandžio 18 dienos ir beveik iki pačios referendumo datos balsuoti ar palaiko Lietuvos stojimą į ES ir taip laimėti įvairius prizus. Tokiu būdu privatus sektorius parėmė referendumo viešinimo akciją. Šią akciją euroderybininkas Petras Auštrevičius vertino taip: „Džiugu, kad privačios bendrovės nėra abejingos referendumui dėl narystės Europos Sąjungoje ir prisideda prie informavimo kampanijomis tokiomis linksmomis akcijomis. Žmonės prieš referendumą galės "pasirepetuoti" SMS žinute, o kai ateis referendumo savaitgalis, išreikšti savo poziciją. Žaidime galima laimėti kelionę sau ir savo bičiuliui į Briuselį - Europos sostinę, o tikrajame referendume galime laimėti kelionę į Vakarus visai Lietuvai“ (Informacinės visuomenės plėtros komitetas prie Susisiekimo ministerijos).
Pirmasis buvo bendrovės „Omnitel“ organizuotas „Didysis SMS referendumas“. Žmonės turėjo SMS žinute, nuo 2003 metų balandžio 18 dienos ir beveik iki pačios referendumo datos balsuoti ar palaiko Lietuvos stojimą į ES ir taip laimėti įvairius prizus. Tokiu būdu privatus sektorius parėmė referendumo viešinimo akciją. Šią akciją euroderybininkas Petras Auštrevičius vertino taip: „Džiugu, kad privačios bendrovės nėra abejingos referendumui dėl narystės Europos Sąjungoje ir prisideda prie informavimo kampanijomis tokiomis linksmomis akcijomis. Žmonės prieš referendumą galės "pasirepetuoti" SMS žinute, o kai ateis referendumo savaitgalis, išreikšti savo poziciją. Žaidime galima laimėti kelionę sau ir savo bičiuliui į Briuselį - Europos sostinę, o tikrajame referendume galime laimėti kelionę į Vakarus visai Lietuvai“ (Informacinės visuomenės plėtros komitetas prie Susisiekimo ministerijos).
Dar labiau
kontraversiška privataus verslo iniciatyva dėl referendumo aktyvumo skatinimo
buvo VP Market idėja. „Sekmadienį per
televiziją ir radiją pranešė apie "VP market" rengiamą pilietiškumo
akciją. Buvo teigiama, kad pirkėjai, parodę lipduką "Aš balsavau",
nuo 19 valandos "VP market" tinklo parduotuvėse už simbolinę vieno
cento kainą galės įsigyti pusę litro lietuviško alaus, iki 1,5 litro
vaisvandenių, iki 600 gramų skalbimo miltelių bei šokoladuką. Pranešta, kad
prekių kiekis ribotas.“ (Koskienė, 2003).
Šios akcijos buvo
griebtasi tada, kai buvo įvertintas vangus šeštadienio (pirmoji referendumo
diena, 2003 metų gegužės 10 diena) balsavimo aktyvumas. „Maxima“ nebūtų įsijungusi, jeigu nebūtų buvusios grėsmės, kad nebus
pakankamo aktyvo, o reikėjo, kad aktyvumas būtų“, - sakė sociologas
V.Gaidys (Valiuškevičiūtė, 2014).
Tokie veiksmai
nebuvo nepastebėti oponuojančios pusės ir buvo bandoma, teisiniu keliu,
kvestionuoti VRK sprendimą pripažinti referendumą dėl Lietuvos stojimo į
Europos Sąjungą pavykusiu.
„Skundo autoriai teigė, kad balsavimas ir
agitacija referendumo metu skyrėsi nuo balsavimo ir agitacijos ankstesnių rinkimų
metu, jog iš valstybės buvo gausiai finansuojama vienašališka agitacinė
medžiaga už narystę ES, o balsavusiems išduodamas lipdukas „Aš balsavau“ esą
diferencijavo balsavusius ir nebalsavusius.
Jų teigimu, bendrovės „VP Market“ akcijoje, kada
lipduką „Aš balsavau“ pateikęs asmuo galėjo už 1 centą nusipirkti alaus,
šokolado ar skalbimo miltelių, esą rodo, kad 15-20 proc. balsų buvo „nupirkta“.“
(BNS)
Ir nors teismas
pripažino pagrįstais pareiškėjų skunde išdėstytus teiginius, jog referendumo
metu kai kuriose televizijos laidose išsakytos mintys traktuotinos kaip
netiesioginė agitacija balsuoti už narystę ES, tačiau teismas konstatavo, kad
tokia agitacija neturėjo lemiamos įtakos referendumo rezultatams. Todėl
Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas atmetė opozicinių judėjimų -
partijos „Jaunoji Lietuva“ ir Naujųjų tautininkų sąjungos - pretenziją.
Šio referendumo
inicijavimo, organizavimo bei pačios agitacijos metu buvo juntamos labai
nelygios suinteresuotų grupių galimybės. Vienoje pusėje praktiškai visą galią
turinti politinė mašina (partijos, ministerijos, įstatymų leidžiamosios
institucijos atstovai ir t. t.). Tuo tarpu kitoje pusėje tik maža dalis
nesisteminių partijų, tokių kaip „Jaunoji Lietuva“, „Naujųjų tautininkų
sąjuga“, „Respublikonai“ bei Tautos Pažangos Partija. Taip pat kelios
nepartinės, smulkesnės politinės grupės ir intelektualai. Kaip atsakydamas į
šiam bakalauro baigiamajam tyrimui parengtus klausimus teigė Algis Avižienis,
buvo galima išskirti šias grupes: „Man
atrodo, kad daugiausiai dalyvavo individai iš Jaunosios Lietuvos, Tautininkų
Sąjungos, Tautos pažangos (Klumbys, Paulauskas) ir kitų patriotinių judėjimų.
Įkūrėme visus apjungiančius kalbėtojus prieš ES narystę organizacijoje, kurią
nutarėme pavadinti Judėjimu už Nepriklausomą Lietuvą. Šio judėjimo vadas buvo
Algis Avižienis. Šios organizacijos neregistravo Teisingumo Ministerija,
motyvuojant tuo, kad Lietuva jau tada buvo nepriklausoma, todėl ir nereikėtų
tokio judėjimo. Įdomu tai, kad Mindaugas Murza irgi norėjo viešai dalyvauti
mūsų judėjime, bet keli jos nariai (ypač A. Endriukaitis buvo kategoriškai
prieš) tam prieštaravo. Murza tada geranoriškai sutiko veikti atskirai ir
paraleliai nuo mūsų Judėjimo už Nepriklausomą Lietuvą.“
Už įstojimą į
Europos sąjungą agitavę asmenys turėjo 6 milijonus litų agitacijai (o kur dar
administracinis resursas), o prieš įstojimą į Europos sąjungą agitavę asmenys
turėjo vos kelių tūkstančių litų agitacijos biudžetą. Beje, kaip baigiamojo
tyrimo metu atliekant interviu teigė vienas iš referendumo opozicijos lyderių
Algis Avižienis, „Reikia taip pat
pasakyti, kad net ta menkutė 2 000 litų suma iš Anglijos mus pasiekė tiktai 1-2
savaitės prieš pat balsavimą, tad finansai mūsų vieninteliam bukletui buvo
skiriami mūsų pačių lėšų avansu. Medicinos bankas kažkodėl kelis kartus
nepriėmė pervedimo dėl neva techninių kliūčių ir parama atėjo labai vėlai. Tad
finansavimas tikrai nebuvo lygiavertis. Eurošalininkai turėjo mūsų žiniomis 6
mln. litų, o mes 2 200 litų.“
Akivaizdus
suinteresuotumas arba palankumas buvo matomas iš Lietuvos Romos katalikų
bažnyčios, žiniasklaidos, įvairių viešų asmenų bei verslo grupių. Jau paminėti
šiame darbe Omnitel ir „VP Market“ atvejai, tačiau verta paminėti ir
didžiausios Lietuvos vežėjų asociacijos „Linava“ poziciją: „Suprasdami rinkos atvėrimo ir naujų galimybių svarbą, kelių transporto
sektoriaus darbuotojai negali likti nuošalyje“, - sakė A. Kondrusevičius.
„Ypatingai norėtume atkreipti įmonių vadovų dėmesį, kad jie informuotų savo
vairuotojus apie galimus balsavimo būdus“ (delfi.lt, 2003). Stojimo į
Europos Sąjungą referendumas buvo praktiškai visos Lietuvoje esančios
valdančiosios klasės bendras interesas ir siekis atvesti Lietuvą į Europines
struktūras. Todėl referendumas buvo reikalingas tik kaip tą legitimizuojanti
visos tautos valia, jos išraiška (Direct Democracy: The international IDEA
handbook, 2008, p. 5).
Neigiamas
rezultatas buvo politiškai nelaukiamas ir nepriimtinas. Todėl, specialiai ir
išskirtinai šiam referendumui, buvo sudarytos kitokios sąlygos negu kada turėjo
ankstesni ar vėlesni referendumai. Balsavimas vyko dvi dienas, nors įprastai
vyksta vieną. Balsavimo laikas buvo 4 valandomis ilgesnis nei įprasta (6:00 ir
22:00, kai standartiškai būna 8:00 ir 20:00), ir atitinkamos lėšos bei
iniciatyvos populiarinimas.
Tuo tarpu,
referendumo oponentai turėjo daug sunkesnes sąlygas konkuruoti su oficialiąja
linija. Kaip jau minėjo Avižienis interviu metu, jiems praktiškai teko verstis
su 2200 litų biudžetu ir santykinai nedideliu eterio laiku visuomeniniuose
žiniasklaidos kanaluose. Jų pagrindiniai kontragitacijos akcentai buvo
suvereniteto galimas netekimas ir pavojai tautiniam identitetui (Bosas, 2004,
p. 225).
Verta pažymėti,
jog referendumo opozicija turėjo ir tarptautinį palaikymą. Jiems patarimus
dalino ir 2000 litų paramą suteikė Didžiosios Britanijos euroskeptikai. Jų
nuomone, lietuvių opozicijai reikėjo ne siūlyti boikotuoti referendumą (kaip
darė S. Buškevičius iš partijos „Jaunoji Lietuva “), o eiti balsuoti ir siekti
kuo mažesnio skirtumo tarp tarusių TAIP arba NE. „Dar vienas komentaras dėl Buškevičiaus pozicijos. Jo raginimas neiti
balsuoti galėjo įtakoti dalį žmonių boikotuoti balsavimą. Tai galėjo prisidėti
prie žemo balsavusių piliečių procento. Bet kai VP Market metė paskutinius ES
šalininkų rezervus ir pajudino tūkstančius piliečių eiti balsuoti, galutinis ES
oponentų procentas liko labai mažas, gal ir pats mažiausias tarp naujai
įstojančių į ES valstybių. Tai ta prasme Buškevičiaus pozicija nepadėjo mūsų
pusei. Anglų euroskeptikų atstovas, kuris lankėsi pas mus referendumo metu,
pasisakė prieš tokią Buškevičiaus poziciją. Svarbiausia padidinti oponentų
procentą, ir raginti balsuoti prieš, teigė anglas.“ - interviu teigė
lietuvių euroskeptikų lyderis Algis Avižienis.
Daugelio ekspertų
teigimu šis referendumas kėlė baimę politiniam elitui, jog nebūtų atmetamas
vien tik dėl to, jog jį inicijuoja politikai bei tikisi teigiamo rezultato
(Politikos metmenys II: Demokratinės politikos instituto 2003 m. Kovo 27 d.
Konferencijos Lietuva referendumo išvakarėse pranešimai, 2003, p. 38).
Daugiau video stojimo į ES referendumo tema galite rasti čia.
Kitoje dalyvje bus rašoma apie referendumą dėl Visagino atominės elektrinės.
Paruošė - Marius Jonaitis
Kūlgrinda
Pasiskaitai apie valdymo formas, kas turi teises, kas neturi, demokratija ir pan.,tai naturaliai kyla klausimas, ka mes patys paprasti zmones nesugebetumem susitvarkyti savo teritorijoj be tiesiogines valdzios? Tai kaip gyvenom pries krikscionybes "sviesa"...
AtsakytiPanaikintiLabai teisingai pasakyta: „Tad tam tikra prasme stojimas į Europos Sąjungą ar NATO yra antrasis Lietuvos krikštas” („Bažnyčios žinios“, 2003). Lietuvai p*ze, Lietuvos neliks...
AtsakytiPanaikintiAčiū už komentarus bei tai, jog skaitote.
AtsakytiPanaikintiAš mėgstu kartoti šią frazę, kuri, mano manymu, yra vos ne kertinė.
„Sekmadieninė marksistinė homilija.
Politikoje žmonės visuomet buvo ir visuomet bus kvailutės apgaudinėjimo ir apsigaudinėjimo aukos, kol jie išmoks už bet kurių moralinių, religinių, politinių, socialinių frazių, pareiškimų, pažadų susekti tų ar kitų klasių interesus. Reformų bei pagerinimų šalininkus visuomet mulkins seno gynėjai, kol jie supras, kad bet kuri sena institucija, kad ir kokia ji atrodytų absurdiška ir supuvusi, laikosi tų ar kitų viešpataujančių klasių jėgomis. O tų klasių pasipriešinimui sulaužyti yra tik viena priemonė: pačioje supančioje mus visuomenėje surasti, apšviesti ir organizuoti kovai tokias jėgas, kurios gali - ir pagal savo visuomeninę padėtį turi - sudaryti jėgą, sugebančią nušluoti sena ir sukurti nauja.“